Er is een fout opgetreden, probeer het later nog eens.

De NPO app

Download

VPRO Zomergasten

Joop van den Ende

31 aug 2008 20:30

VPRO • 30 sec

Tegen het decor van de Indische buurt in Amsterdam-Oost organiseerde Theaterproducent Joop van den Ende al als klein jongetje poppenkastvoorstellingen.

Tegen het decor van de Indische buurt in Amsterdam-Oost organiseerde Theaterproducent Joop van den Ende al als klein jongetje poppenkastvoorstellingen. Op piepjonge leeftijd koos Van den Ende reeds voor de fascinerende geur van het theater en de kick van entertainment. Speelden de meeste van zijn vrienden straatvoetbal, Joop van den Ende werd lid van het Katholieke Amsterdams Jongerentoneel. Al vroeg bleek school niet zijn podium en ging hij op 15-jarige leeftijd aan het werk als decorbouwer bij de Opera. Hij zou het theater nooit meer verlaten. Zijn eerste succesproducties waren Cyrano de Bergerac (1975) met Ko van Dijk en Mary Dresselhuys en de talloze revues van André van Duin en Frans van Dusschoten. Al snel ontdekte hij de televisie. Met series als Dagboek van een Herdershond (1979) en De Fabriek (1981) heeft hij een belangrijke bijdrage geleverd aan het Nederlandse televisiedrama. Later ruilt hij de pastorale in voor de showbusiness. In 1993 gaat Van den Ende met concurrent John de Mol in zee. Het beursgenoteerde Endemol zette letterlijk de hele wereld op zijn kop met Big Brother en zorgde voor een internationale doorbraak. De verkoop van Endemol aan het Spaanse bedrijf Telefónica maakt Van den Ende tot een van de meest gefortuneerde Nederlanders. Het casten, groot maken en coachen van talent en het bereiken van de massa maakt Van den Ende niet alleen tot een imposante entertainment tycoon, maar ook een ‘kenner van de Nederlandse smaak’. De Zomergastenavond van Joop van den Ende toont een blik op Nederland zoals we die niet eerder van hem hebben vernomen. Achter de schermen en voorbij het bekende script ontleedt Van den Ende minutieus politieke debatten, voetbalcoaching en commercials: wat zien we nu eigenlijk, waar kijken we naar? Hij laat fragmenten zien uit een interview met managementwonder Jack Welch, audities voor Hitler uit The Producers (1968) en een schrijnend faalmoment tijdens een piano-auditie uit de prachtige Franse speelfilm La Tourneuse de Pages. Maar er is ook aandacht voor de politieke wedstrijd tussen Verhagen en Bos en het sportieve drama tussen Van Basten en Hiddink. De keuzefilm van Joop van den Ende is The Producers uit 1968, het debuut en tevens meesterwerk van Mel Brooks. In The Producers lichten tweederangs Broadway producer (Zero Mostel) en een brave accountant (Gene Wilder) hun investeerders op door een gegarandeerde flop te produceren. Na enig zoeken wordt een flopbelovend script gevonden: ‘Springtime for Hitler’, geschreven door nazi-sympathisant Franz Leibkind. Waar gehakt wordt vallen spaanders, en Brooks sloeg in deze film werkelijk als een dolleman om zich heen. (Bron: cinema.nl)

VPRO Zomergasten >