Er is een fout opgetreden, probeer het later nog eens.

De NPO app

Download

Vastgelegd in het Nationaal Archief

17 mrt 2014 23:00

NTR • 2 min

In het Nationaal Archief worden alle documenten van onze koningen bewaard. Uit die documenten blijkt bijvoorbeeld waarom Koning Willem I ook wel de kanalenkoning wordt genoemd. Onder zijn bewind werden de Haarlemmermeer ingepolderd en het Noordhollandsch kanaal aangelegd.

Ik heb hier nog een paar van onze topstukken klaargelegd die met Willem I te maken hebben. Daar heb je zijn handtekening. Hier is het ontwerp van de grondwet van de Verenigde Nederlanden. Dat wilde Willem graag, hij wilde een constitutionele vorst zijn. Hij wilde een grondwet hebben waar hij zich aan kon houden. Hij wilde wel dat iedereen het er mee eens was. Vandaar dat hij 600 aanzienlijke uit het hele land uitnodigde om als het ware te bekrachtigen dat die grondwet werd vastgesteld. Al die aanzienlijke uit heel Nederland hebben hier hun handtekening onder gezet. Hier heb ik wat kaartmateriaal neergelegd uit de tijd van Willem I. Willem I was de kanalenkoning natuurlijk. Je ziet wat voor gevolgen dat geleid heeft. Prachtige tekeningen van kanalen, sluizen, bruggen. De Willemsvaart van Den Bosch naar Maastricht en dan nog een heel eind België in. Nu hebben we het nog niet gehad over een van de grootste klussen die tijdens de regering van Willem I tot stand gebracht is: de drooglegging van de Haarlemmermeer. Daar heb ik hele mooie kaarten van. Hier zie je Holland. Al dat water inderdaad nog. Dit is het Haarlemmermeer, dit hele grote gebied. Leiden hier in het zuiden, Haarlem hier. Dat groen is allemaal al drooggelegd, maar het grote, gevaarlijke meer in het midden... Het was een veiligheidsmaatregel de inpoldering hé? Niet alleen de kanalenkoning maar ook de droogleggingskoning. Een polderkoning zou je kunnen zeggen. Zo dit ziet er prestigieus uit. Is het ook prestigieus? Dit was zelfs het meest prestigieuze project van Koning Willem I als de kanalenkoning. Dit is het NoordHollandskanaal van Amsterdam naar Noord-Holland. 80 km kanaal. Het probleem van Amsterdam was dat de Zuiderzee steeds meer verzande, dat grote schepen de Amsterdamse haven niet meer in konden komen. Dit kanaal dat van Den Helder naar het IJ gaat, moest weer ruimte bieden aan die grote schepen. Dus ja. Geweldig project. Rendabel op de hele lange termijn en inderdaad na een jaar of 70 - 80 had het zijn investering opgebracht. Dit is echt de kanalenkoning bij uitstek.