Er is een fout opgetreden, probeer het later nog eens.

De NPO app

Download

Hulp als je wil praten over problemen

28 okt 2015 09:55

NTR • 4 min

Als je gepest wordt of een ander probleem hebt waar je met niemand over kunt praten, kun je terecht bij de Kindertelefoon. En als je het eng vindt om te bellen, kun je ook chatten met iemand van de Kindertelefoon. Bij de Kindertelefoon werken mensen die je kunnen helpen met het zoeken naar een oplossing.

Ik weet als je gepest wordt of andere problemen hebt, je kunt bellen of chatten naar de kindertelefoon. Kan het klokhuis uitzoeken hoe dat precies gaat met de kindertelefoon? Goeie vraag, je hebt helemaal gelijk. Alle kinderen en jongeren tussen de 8 en 18 jaar kunnen bellen en chatten met de kindertelefoon. Het is ooit begonnen met een telefoon op een zolderkamertje in Amsterdam maar inmiddels zitten ze door heel Nederland en kun je ze overal bereiken op een nummer: 0800-0432. Hallo met de kindertelefoon. Kindertelefoon is echt alleen voor kinderen. Je kan bellen om te praten over met je problemen, dingen die je bezighouden of dingen waar je je zorgen over maakt. En dan kan het zomaar dat je een van deze mensen aan de telefoon krijgt. Marissa, met wat voor vragen kunnen kinderen bij jullie terecht? De kindertelefoon is voor alles wat een kind bezighoudt, omdat je iets wil vragen of vertellen. Het gaat van hoe moet ik zoenen, tot mishandeling of pesten, dat is ook een groot onderwerp bij de kindertelefoon. Wat gebeurt er dan precies als je met de kindertelefoon belt of chat. Als je belt kom je binnen bij de centrale en dan waar iemand vrij is word je mee doorverbonden om mee te praten. Als je chat kom je binnen via de website en moet je even wachten tot iemand je te woord kan staan. Kinderen kunnen dus met allerlei problemen bij jullie terecht. In een situatie van pesten kan dat de gepeste zijn maar ook de pester of de meelopers. Zoeken jullie dan voor iedereen een oplossing? De kindertelefoon luistert naar iedereen, degene die gepest wordt, degene die pest, maar ook de omstanders want voor iedereen is het een vervelende situatie om in te zitten. We hebben geen kant-en-klare oplossing maar wat we doen is heel erg luisteren naar het kind, laten vertellen en door vragen te stellen ze sterker te maken en meer vertrouwen te geven. En door ze dus op nieuwe ideeën te brengen laat je ze de zaak ook vanaf een andere kant bekijken. Ja en door vragen te stellen popt de oplossing bij een kind zelf naar boven. Als een kind het zelf bedacht heeft is het veel makkelijker om het uit te voeren. Bellen kinderen wel eens terug? Ja het gebeurt wel dat kinderen terugbellen. Bijvoorbeeld met een onderwerp van pesten dat is best wel groot. Soms vertellen ze hoe het gegaan is bijvoorbeeld. Alle vrijwilligers zijn op dezelfde manier getraind en zullen op dezelfde manier hulp of ondersteuning bieden. Kunnen jullie het kind terugbellen? Nee, wij zien het nummer van het kind niet, het is anoniem, wij weten niet hoe iemand echt heet, waar hij zich bevindt of zijn telefoonnummer zien we niet in beeld. Alles is in vertrouwen. Als een kind er zelf voor kiest omdat hij echt in gevaar is, kan hij zijn nummer geven en kunnen we terugbellen. Jullie zijn dus een luisterend oor maar kinderen kunnen ook chatten. Inderdaad, sommige kinderen vinden het fijner om via te chat met een vrijwilliger te praten omdat ze niet elkaars stem horen en het minder spannend is op die manier. En het forum op de website? Daar kunnen kinderen met elkaar over hun ervaringen spreken. Ze kunnen elkaar daar goede tips geven. Wat vind jij het mooiste aan dit werk? Dat je merkt dat een kind zelf een oplossing heeft bedacht en daar ten eerste heel trots op is en zin heeft om het uit te voeren terwijl hij soms binnenkomt met best een zwaar probleem. Het is dus heel belangrijk dat de kindertelefoon er is, je kan er heel veel aan hebben. Heb je problemen, word je bijvoorbeeld gepest en heb je niemand om erover te praten, wees dan niet bang om te bellen of te chatten met de kindertelefoon.