Er is een fout opgetreden, probeer het later nog eens.

De NPO app

Download

R.A.M. - Johan Simons, Peter Brook, Guy Cassiers

27 dec 2011 15:31

VPRO

In de laatste uitzending van R.A.M van dit seizoen staat theater centraal. Uitgebreid aandacht voor de veelomvattende voorstelling Fort Europa, geregisseerd door Johan Simons. Met Fort Europa neemt Simons afscheid van Zuidelijk Toneel Hollandia voordat hij vertrekt naar NT Gent. De werkwijze van Simons valt internationaal op. Door de krachtige vormtaal en de specifieke acteerstijl wordt hij gezien als een van de belangrijkste Europese theatermakers van dit moment. Fort Europa, hooglied van versplintering is geschreven door Tom Lanoye en gaat over de Europese identiteit en vooral over de teloorgang daarvan. Het Europa in de nabije toekomst, dat, gefundeerd op Vrijheid, Gelijkheid en Broederschap, niet het paradijs is geworden waarvan men droomde… En aandacht voor de gerenommeerde Britse theaterregisseur Peter Brook, de grote meester van het pure toneel. Hij is inmiddels tachtig jaar oud en voor het eerst sinds 1994 te gast bij het Holland Festival met zijn voorstelling Tierno Bokar, een bewerking van de roman van de Soedanese schrijver Amadou Hampâté Bâ. Brook is gefascineerd door het Afrikaanse theater – zijn nieuwste voorstelling is niet alleen een Afrikaanse vertelling, maar hanteert ook de Afrikaanse theaterprincipes en is gemaakt met Afrikaanse acteurs. Brook zelf zegt over deze voorstelling: ‘Het verhaal werpt een nieuw licht op een thema dat de hele wereld momenteel bezighoudt: geweld en tolerantie. Het is het verhaal van de macht van het geweld en de ware aard van tolerantie die uiteindelijk nóg sterker zal blijken te zijn. Ik vond het nu het juiste moment om dit verhaal op het toneel te brengen.’ En Arnon Grunberg heeft een gesprek met Guy Cassiers. Cassiers, nu nog artistiek leider van het Ro-theater, maar vanaf 2006 van het Toneelhuis in Antwerpen, staat bekend om zijn toepassingen en gebruik van multimediatechnieken in het theater. Zijn magnum opus is de Proust-cyclus, een vierdelige theatervoorstelling gebaseerd op de roman A la recherche du temps perdu van Marcel Proust. Zojuist is Proust 4: De kant van Marcel in première gegaan. Tijdens het Holland Festival zijn alle vier de delen in een exclusieve marathonversie te zien. Bovendien regisseert Cassiers voor het Holland Festival, in samenwerking met componist Rob Zuidam en dirigent Reinbert de Leeuw, Rage d’amours met De Nederlandse Opera.

In de laatste uitzending van R.A.M van dit seizoen staat theater centraal. Uitgebreid aandacht voor de veelomvattende voorstelling Fort Europa, geregisseerd door Johan Simons. Met Fort Europa neemt Simons afscheid van Zuidelijk Toneel Hollandia voordat hij vertrekt naar NT Gent. De werkwijze van Simons valt internationaal op. Door de krachtige vormtaal en de specifieke acteerstijl wordt hij gezien als een van de belangrijkste Europese theatermakers van dit moment. Fort Europa, hooglied van versplintering is geschreven door Tom Lanoye en gaat over de Europese identiteit en vooral over de teloorgang daarvan. Het Europa in de nabije toekomst, dat, gefundeerd op Vrijheid, Gelijkheid en Broederschap, niet het paradijs is geworden waarvan men droomde… En aandacht voor de gerenommeerde Britse theaterregisseur Peter Brook, de grote meester van het pure toneel. Hij is inmiddels tachtig jaar oud en voor het eerst sinds 1994 te gast bij het Holland Festival met zijn voorstelling Tierno Bokar, een bewerking van de roman van de Soedanese schrijver Amadou Hampâté Bâ. Brook is gefascineerd door het Afrikaanse theater – zijn nieuwste voorstelling is niet alleen een Afrikaanse vertelling, maar hanteert ook de Afrikaanse theaterprincipes en is gemaakt met Afrikaanse acteurs. Brook zelf zegt over deze voorstelling: ‘Het verhaal werpt een nieuw licht op een thema dat de hele wereld momenteel bezighoudt: geweld en tolerantie. Het is het verhaal van de macht van het geweld en de ware aard van tolerantie die uiteindelijk nóg sterker zal blijken te zijn. Ik vond het nu het juiste moment om dit verhaal op het toneel te brengen.’ En Arnon Grunberg heeft een gesprek met Guy Cassiers. Cassiers, nu nog artistiek leider van het Ro-theater, maar vanaf 2006 van het Toneelhuis in Antwerpen, staat bekend om zijn toepassingen en gebruik van multimediatechnieken in het theater. Zijn magnum opus is de Proust-cyclus, een vierdelige theatervoorstelling gebaseerd op de roman A la recherche du temps perdu van Marcel Proust. Zojuist is Proust 4: De kant van Marcel in première gegaan. Tijdens het Holland Festival zijn alle vier de delen in een exclusieve marathonversie te zien. Bovendien regisseert Cassiers voor het Holland Festival, in samenwerking met componist Rob Zuidam en dirigent Reinbert de Leeuw, Rage d’amours met De Nederlandse Opera.