Er is een fout opgetreden, probeer het later nog eens.

De NPO app

Download

R.A.M. - De verbeelding van het kwaad.

27 dec 2011 15:27

VPRO

Een essay van Arnon Grunberg over de verbeelding van het kwaad naar aanleiding van een aantal filmfragmenten. Hij laat fragmenten zien uit Breaking the Waves, Apocalypse Now en Visconti’s Rocco e i suoi fratelli.. De Britse acteur Malcolm McDowell kreeg in 1971 wereldfaam door zijn rol van de gewelddadige Alex de Large in A Clockwork Orange van Stanley Kubrick ; de verfilming van het gelijknamige boek van Anthony Burgess. Alex is de aanvoerder van een groepje vrienden die hun verveling bestrijden met het gebruiken van drugs, geweldpleging en verkrachtingen. Wanneer Alex tijdens een van zijn acties van buitensporig geweld wordt opgepakt, moet hij dienen als proefkonijn voor een revolutionaire gedragstherapie. De grote vraag is nu of Alex te genezen is van zijn gewelddadige karakter en weer normaal kan functioneren in de maatschappij. Een gesprek met de acteur over deze bepalende rol en de gevolgen nadien voor zijn carrière. Beeldend kunstenaar Ronald Ophuis wordt wel ‘chroniquer van gruwelijkheden’ genoemd. Hij beeldde de afgelopen jaren met regelmaat gebeurtenissen uit waarvan we het bestaan wel kennen, maar die gelukkig slechts weinigen hebben ondergaan of gezien: kindermishandeling, miskramen, seksuele ‘spelletjes’ en verkrachtingen. Maar ook scènes uit concentratiekampen en recentelijk over de val van Srebrenica. Wat drijft Ophuis? Die met zijn schilderijen veel onrust veroorzaakt, maar van wie het werk ook door vele verzamelaars wordt gekocht. Beeldend kunstenaar Kendell Geers háát het kunstestablishment. Voor de tentoonstelling Crap Shoot liet hij Rudi Fuchs een week lang schaduwen door een privé-detective. In Glasgow blies hij één van de muren van het museum op. Ergens anders trok hij zichzelf af over een Hustler, lijstte het resultaat in, en hing het ‘schilderij’ in een museum. In het Palazzo Grassi piste hij in het urinoir van Duchamps. Op deze manier is Geers voortdurend bezig met de verbeelding van het kwaad in zéér eigen kunstvormen die voortdurend de grenzen van het toelaatbare opzoeken.

Een essay van Arnon Grunberg over de verbeelding van het kwaad naar aanleiding van een aantal filmfragmenten. Hij laat fragmenten zien uit Breaking the Waves, Apocalypse Now en Visconti’s Rocco e i suoi fratelli.. De Britse acteur Malcolm McDowell kreeg in 1971 wereldfaam door zijn rol van de gewelddadige Alex de Large in A Clockwork Orange van Stanley Kubrick ; de verfilming van het gelijknamige boek van Anthony Burgess. Alex is de aanvoerder van een groepje vrienden die hun verveling bestrijden met het gebruiken van drugs, geweldpleging en verkrachtingen. Wanneer Alex tijdens een van zijn acties van buitensporig geweld wordt opgepakt, moet hij dienen als proefkonijn voor een revolutionaire gedragstherapie. De grote vraag is nu of Alex te genezen is van zijn gewelddadige karakter en weer normaal kan functioneren in de maatschappij. Een gesprek met de acteur over deze bepalende rol en de gevolgen nadien voor zijn carrière. Beeldend kunstenaar Ronald Ophuis wordt wel ‘chroniquer van gruwelijkheden’ genoemd. Hij beeldde de afgelopen jaren met regelmaat gebeurtenissen uit waarvan we het bestaan wel kennen, maar die gelukkig slechts weinigen hebben ondergaan of gezien: kindermishandeling, miskramen, seksuele ‘spelletjes’ en verkrachtingen. Maar ook scènes uit concentratiekampen en recentelijk over de val van Srebrenica. Wat drijft Ophuis? Die met zijn schilderijen veel onrust veroorzaakt, maar van wie het werk ook door vele verzamelaars wordt gekocht. Beeldend kunstenaar Kendell Geers háát het kunstestablishment. Voor de tentoonstelling Crap Shoot liet hij Rudi Fuchs een week lang schaduwen door een privé-detective. In Glasgow blies hij één van de muren van het museum op. Ergens anders trok hij zichzelf af over een Hustler, lijstte het resultaat in, en hing het ‘schilderij’ in een museum. In het Palazzo Grassi piste hij in het urinoir van Duchamps. Op deze manier is Geers voortdurend bezig met de verbeelding van het kwaad in zéér eigen kunstvormen die voortdurend de grenzen van het toelaatbare opzoeken.