Er is een fout opgetreden, probeer het later nog eens.

De NPO app

Download

Van het openbaar vervoer in Nederland

6 mei 2014 22:00

NTR • 2 min

Het openbaar vervoer wordt deels gereguleerd door de overheid, het andere deel is in handen van commerciële partijen, zoals Veolia.

Het openbaar vervoer wordt verzorgd door bedrijven die deels in handen zijn van de overheid en deels van particuliere ondernemingen. Veolia is net als de commerciële tak van de NS zo'n privaat vervoersbedrijf. Per trein, bus en ferry brengen ze passagiers van A naar B. Met name in het zuiden van het land. Probleem is dat het openbaar vervoer nog niet zo efficiënt georganiseerd is vandaag. Dat kan een stuk beter. We denken dat we daar de ideeën voor hebben en daar proberen we iedereen warm voor te maken. En sommige zijn daar gelukkig mee en sommige niet. Je ziet dat een groot deel van zeker totaal streek in Nederland is volledig op de markt gekomen, maar wat je nog ziet is dat alles is voorgeschreven. De bussen worden voorgeschreven, het materiaal, de routes die je moet rijden. Alles is voorgeschreven. Dat maakt dat de vrijheid die het vervoer kan bieden, beperkt is. Als we zien vandaag dat we gemiddeld in Nederland, alle vervoerders samen met collega's in streekgebieden, gemiddeld vervoeren 10 personen per aangeboden kilometer. En de stad 18. Terwijl de bus in 55 plaatsen. Dus er is nog heel veel lucht dat vervoerd wordt. En als je dan nog eens de spits afhaalt, dan zit je vaak gemiddeld 3 a 4 buiten de spits. Dat is natuurlijk niet efficiënt. Dat is niet efficiënt omgaan met publieksgeld. Sommige van ons zijn staatsbedrijf of half staatsbedrijf, maar het gaat om de concurrentie. Als je meerdere partijen hebt die concurreren met elkaar, dan krijg je een andere dynamiek. Dan krijg je slimmere oplossingen, betere oplossingen. Dan moet je zoeken om beter te zijn dan de concurrent. Als je dat niet moet doen, dan heb je die druk niet. Dan zie je over het algemeen minder positieve effecten. De rol vandaag van de regionale overheden in het vervoer is een aanbestedingsrol maar ook vaak een sturende rol. Tot zelfs gaan bepalen welke lijnen, welk marketingsbeleid gevoerd wordt in bepaalde concessies. Vaak zijn zij meer de vervoerder dan wij, wij zijn vaak de uitvoerder en zij zijn meer de vervoerder nog. Dat is een deel van de markt en een deel van de markt is al iets verder gegaan en die is de controlerende, sterksturende overheid. En dan de derde waar we naartoe zullen gaan, is de sturende overheid. Waar de uitvoerende rol volledig bij de vervoerder ligt.