Er is een fout opgetreden, probeer het later nog eens.

De NPO app

Download

Het hindoe-huwelijksritueel in hedendaags perspectief

20 jun 2015 11:30

• OHM • 25 min

Vragen rondom het traditionele hindoe-huwelijksritueel en uitdagingen voor de pandit.

Het traditionele hindoe-huwelijksritueel gaat uit van een man en een vrouw die niet eerder getrouwd zijn geweest, niet eerder een relatie hebben gehad en geen kinderen hebben. Tegenwoordig krijgen pandits steeds meer te maken met verzoeken om een huwelijk in te zegenen bij mensen die niet in dit plaatje passen. Bijvoorbeeld omdat ze al wel een relatie hebben gehad, ongehuwd samen hebben gewoond met een ander, met elkaar reeds een tijdje samenwonen, kinderen hebben (met elkaar of met iemand anders), gescheiden of weduwe/weduwnaar zijn. Soms bestaat de wens om met iemand van hetzelfde geslacht te trouwen. En soms wil het koppel geen (uitgebreid) hindoehuwelijk, maar een inzegening van hun samenwonen. Ook de rol van ouders in het ritueel staat vaak ter discussie. Bijvoorbeeld als de moeder weduwe is, of de vader weduwnaar, of als een van de ouders niet wil meewerken vanwege een echtelijke onenigheid. Centraal in deze OHM Dialoog staan de vragen: -In hoeverre bieden de hindoevoorschriften (sanskar vidhi/ vivah paddhati) mogelijkheden om in deze situaties een (volwaardig) huwelijk te kunnen voltrekken? -In hoeverre willen pandits hieraan meewerken, nadenken over mogelijkheden/aanpassingen van het traditionele huwelijk? -Is het mogelijk om hierin een uniform standpunt in te nemen en een uniform ritueel vast te stellen, bijvoorbeeld binnen priesterraden, zodat zowel naar de pandits als naar hun yajmaan's (cliënten) toe duidelijkheid en eenduidigheid ontstaat? Nu hebben pandits immers hun eigen interpretatie en regels waardoor mensen gaan shoppen bij verschillende hindoegeestelijken. Te gast zijn pandit Suruj Biere en pandit Haridat Koendan. Beiden spreken op persoonlijke titel en vertegenwoordigen in deze uitzending geen enkele religieuze organisatie.