Rtsy01i carousel medium 1485946394

In half uurtje van Amsterdam naar Parijs in een 'enorme zetpil'

Studenten van de TU Delft wonnen de wedstrijd voor beste hyperloop pod. Teamcaptain Tim legt uit waarom zij zo goed zijn.

Voor twee tientjes naar Parijs vanuit Amsterdam, in een half uur. Say what? Ja, dat moet kunnen, zeggen studenten van de TU Delft die afgelopen weekend de Hyperloop Pod Competition wonnen. Het team van Tim Houter werd eerste in de prestigieuze ontwerpwedstrijd van miljardair en uitvinder Elon Musk.

Tijdens de wedstrijd lag de snelheid van het Delftse team slechts net boven de 90 km/u met hun lichtgewicht trein (of eigenlijk capsule). We zien je denken: dan ben je wel wat langer onderweg naar Parijs. Klopt. In een langere buis zou het Delftse prototype tot 1200 km/u moeten aankunnen, beloven de studenten. Dat kunnen ze alleen nog niet bewijzen. Er is op dit moment nog geen testbuis die zo lang is.


NOS op 3 ging op bezoek bij de studenten die de prijs wonnen. Tijdens een live Q&A op Facebook konden jullie het hemd van Tim, de 24-jarige teamcaptain van Delft Hyperloop, van het lijf vragen. Want hoe werkt zo'n hyperloop nou eigenlijk? Kunnen we er echt mee reizen, of is het alleen leuk voor de wetenschap? Hoe veilig is de hyperloop? En is het een beetje comfortabel?

Oké, genoeg vragen. Nu wat antwoorden. En je mag kiezen: kijk de hele Q&A terug of lees een samenvatting van het interview met Tim. 


Wat is een hyperloop?

"Een hyperloop is een lichtgewicht trein, of capsule, die door een bijna vacuüm-gezogen buis reist. In die buis is er bijna geen luchtweerstand, waardoor je een stuk sneller, goedkoper en efficiënter kunt reizen dan met de huidige vervoersmiddelen. De treintjes zweven op een magnetisch veld en worden voortgestuwd door een lineaire elektromotor. Dat wil zeggen dat je als het ware surft op een magnetische golf. Zo is het mogelijk om 1200 kilometer per uur te halen. Dat is van Amsterdam naar Parijs in 30 minuten."

De NTR ging voor de competitie langs bij team Delft Hyperloop. De presentatoren zagen een soort uitvergrote zetpil. "Ik zie geen vleugels, geen motor. Helemaal niks. Het idee is dat je een buis hebt en in die buis zit geen lucht. Het idee is: Als je hem in het begin een zet geeft blijft hij gaan."

Wanneer kan ik meerijden?

"Het moet mogelijk zijn om binnen nu en tien jaar een eerste hyperloop-ritje te maken."

Wat gaat een kaartje kosten van Amsterdam naar Parijs?

"Voor ongeveer 20 euro per kaartje zou het al mogelijk kunnen zijn. De infrastructuurkosten zijn lager dan die van een hogesnelheidstrein en er wordt minder energie verbruikt. Plus: doordat je zweeft op een magnetisch veld is er geen contact, dus geen wrijving en geen slijtage."

Hoe veilig is het reizen met de hyperloop?

"Natuurlijk kunnen er problemen ontstaan, maar we hebben veiligheid altijd meegenomen in ons ontwerp. Een trein heeft soms problemen en als de vleugels van een vliegtuig afbreken, stort je ook neer. Maar voor alles dat kan gebeuren, kun je oplossingen bedenken om zo veilig mogelijk te reizen."

"Stel, er komt een lek in de capsule tijdens een ritje. De kans daarop is minimaal, maar als dat gebeurt, dan zal de buis op normale luchtdruk worden gebracht. Daardoor blijven mensen niet vastzitten in het vacuüm. Vervolgens kunnen mensen via nooddeuren in de buis veilig naar buiten."