Eerste Duitse Amazon Original geen voltreffer

• Bingewatch
  • Serie
  • You Are Wanted
  • 6/10

Iets met hackers en eco-activisten en een hotelmanager die zijn eigen onschuld probeert te bewijzen door zich voor kogels te werpen. Ofzo.

Nike heeft “Just do it”, Apple zegt “Think Different” en bij Amazon staat er waarschijnlijk met grote letters “Better good gejat than bad bedacht” op de gevel van het hoofdkantoor. Timmerden zij, in navolging van Netflix, met Prime Video eerder al een on demand serieplatform uit de grond waar ze, naast aangekochte series, ook eigen Originals aan de man brengen, nu gaan ze, in een poging de Europese markt te veroveren, ook aan de haal met producties van vreemde bodem.

Schaamteloos copy-paste-werk natuurlijk, maar de doorgewinterde seriekijker zal het alleen maar toejuichen. Hoe meer kijkvoer om uit te kiezen, hoe beter. Toch? Dus daar waar Netflix met series als Marseille, Narcos en 3% al voorzichtig haar eerste stappen zette op vreemd grondgebied, doet Amazon dat nu met de Duitse thriller You Are Wanted. Wie ganz toll ist das?!

Het moet niet hacker worden
Het leven van hotelmanager Lukas Franke lijkt lekker z’n gangetje te gaan, totdat onbekenden in zijn computer, tablet en telefoon beginnen te wroeten. Alles met een printplaat en stekker is van hen en wordt ingezet om de familieman in diskrediet te brengen. Als Lukas op eigen houtje probeert te achterhalen wie er achter al deze waanzin zit, brengt hij het leven van zijn gezin in gevaar en hijgen de autoriteiten hem continu in de nek.

Dit is een beetje een algemene beschrijving, omdat ik na het zien van You Are Wanted echt totaal geen idee heb wat de schrijvers nou precies wilden vertellen. Het verhaal zit vol compleet onduidelijke plotwendingen en je blijft als kijker met meer vragen achter, dan waar je mee begon. Ik meld het op voorhand maar even.

You Are Wanted oogt dan wel als zo’n heerlijk beklemmende Deense nagelbijter...

Beoordeel dit boek niet op z’n kaft
You Are Wanted grijpt je in de eerste 60 seconden direct naar de keel, wanneer een kerel, fikkend en al, vanaf de achtste verdieping van zijn shabby flat te pletter stort. Altijd lekker om met een goeie klapper te openen. De grimmige, onderkoelde manier van filmen doet heel even vermoeden dat we hier misschien wel met de Duitse The Bridge te maken hebben, maar die hoop vervliegt al snel. You Are Wanted oogt dan wel als zo’n heerlijk beklemmende Deense nagelbijter, qua plot, dialoog en acteerwerk zit je gewoon naar de gemiddelde Nederlandse serie te kijken. Matigheid troef, dus. Met name het blik acteurs dat is opengetrokken is ver over de datum en als je dacht dat die dochter van Mitch en Cam in Modern Family niet te harden was dan kun je met de kleine Leon helemaal je lol op. Die pratende koektrommel van Bassie en Adriaan had nog meer emotie in zijn stem, dan het zoontje van Lukas. Acterende kinderen, het blijft de achilleshiel van menig serie.

Thumbnail

Blijven proberen
Met series als Bosch, Sneaky Pete en The Man In The High Castle heeft Amazon al lang bewezen dat ze prima series kunnen maken, maar dit is helaas niet het startschot waar je je Europese campagne mee wil beginnen. Ondanks alle op- en aanmerkingen kijk je You Are Wanted nog best makkelijk weg, maar het is er niet één die je op feestjes gaat lopen pitchen aan je vrienden. Vrienden doe je dit namelijk niet aan. Met uitzondering van die ene ‘vriend’ die er ooit met de liefde van je leven vandoor ging misschien. Maar goed, we dwalen af… De makers hebben de deur opengelaten voor een mogelijk tweede seizoen, maar het is denk ik beter als we deze losse flodder gewoon vergeten en met een schone lei beginnen. Blijven proberen Amazon, you’ll get it right.

• Gumstarr Scores 6,5Amazon (2017)
  • Soort Duitse hackerthriller zonder spanning
  • 50 minuten per aflevering
Regular jochgem gumstarr
Bingewatch dank je aan Jochgem van der Mel
Die een manische seriekijker is

Tijdens de levensbedreigende mannengriepgolf van 2007 keek Jochgem op zijn laatste krachten alle seizoenen van The Sopranos. Als het dan toch zijn tijd was om te gaan, dan niet voordat hij één van de beste series ooit keek. Manisch seriekijken bleek het juiste medicijn en de overlever nam zich voor om voortaan alles te kijken wat los en vast zit en dit te delen met de wereld. Dat doet hij vanaf nu ook hier op npo3.nl en funx.nl. Leuk!

Nieuwste blogs
320362b70b9cf9afbd725de0f481d94ea2a094c1 widescreen 1493187673

Kneuterige beklemmendheid van Belgische bodem