This Is Us

• Bingewatch
  • Serie
  • This Is Us
  • 9/10

Kijken naar het leven van drie dertigers met een lekker week gevoel in je buik en wat tranen langs je marmeren kaaklijn. Heerlijke emo-tv!

Ik ga het gewoon zeggen: This Is Us is de beste serie van 2016. Niet The Night Of, niet Stranger Things, niet Marcella, maar This Is Us is de beste nieuwe serie van 2016. Een serie van NBC met freakin’  Mandy Moore in de hoofdrol laat dit jaar, wat mij betreft, al het werk van HBO, Netflix en de BBC achter zich. Wanneer mensen het hebben over “als Pinksteren en Pasen op één dag vallen”, dan bedoelen ze waarschijnlijk This Is Us. Op voorhand hadden maar weinig mensen gedacht dat een plastic zender als NBC er met de harten van alle kijkers vandoor zou gaan, maar het ongelofelijke is gebeurd. Deze serie is belachelijk lekkere emo-feel-good tv waar iedereen even een paar uur voor vrij zou moeten maken. Iedereen. Jij dus ook, ja! Ja, jij!

Dertiger zijn is dus best wel lastig

This Is Us is het verhaal van de dertigers Kate, Randall en Kevin, die ieder struggelen met hun eigen issues en uitdagingen. Kate vecht al van kinds af aan tegen de kilo’s en probeert zich, zo goed en zo kwaad als dat gaat, te manoeuvreren door een wereld waarin met je maatje 36 frivool door de branding rollen de norm lijkt te zijn. Randall groeide op als donkere jongen in een blank gezin en nu hij zelf kinderen heeft is de tijd daar om zijn biologische vader eens wat kritische vragen te stellen. Kevin is die gast die iedere ochtend opstaat met de vraag: Is dit alles? Weten wij veel, Kevin. Zoek dat even lekker zelf uit, wil je?! In This Is Us volgen wij hun levens en dat is dus verrassend bevredigend.

nup 174895 2123- h 2016

We Are The World verkleed als serie
This Is Us is de glimlach van een wildvreemde als je even niet lekker in je vel zit; samen op de bank met een dekentje en warme chocomelk, terwijl buiten de ijsbloemen op de ramen staan; die kramp in je maag als je naar je vriendje fietst om het uit te maken en het is We Are The World verkleed als serie. Het is de chick flick die mannen uitkiezen als ze iets goed te maken hebben met hun vriendin, maar op het eind van de film dan wel zelf het hardst blèren wanneer die schurfterige hond, na een allesverwoestende aardbeving, z’n baasje weer terugvindt. I see you, boys!

Sommigen zullen het bestempelen als goedkoop sentiment.

Not just a pretty face
Klinkt als een rollercoaster van emotionele kledder, hoor ik je denken en dat klopt. Sommigen zullen het bestempelen als goedkoop sentiment, maar ik ga er op de één of andere manier zo ontzettend goed op. Het is eerlijk en lief en het raakt aan alledaagse vragen die ons allemaal bezighouden. Hoe druk ik m’n onzekerheden de kop in? Wie ben ik eigenlijk? Waar vind ik m’n geluk? Dat werk, maar zonder dat het zwaarmoedig en moralistisch wordt. Daarnaast zit This Is Us ook nog eens heel ingenieus in elkaar en beschikken de makers over een hoge hoed waar ze aflevering na aflevering een konijn uit toveren. Dat maakt dit pareltje tot een knusse onesie met geheime zakken vol verrassingen. Wat wil je dat ik nog meer zeg? Kijk deze! Maar écht.

Gumstarr Scores 9-

• NBC (2016)
  • Zeer bevredigend familiedrama met een traan en een lach
  • 50 minuten per aflevering

Regular jochgem gumstarr
Bingewatch dank je aan Jochgem van der Mel
Die een manische seriekijker is

Tijdens de levensbedreigende mannengriepgolf van 2007 keek Jochgem op zijn laatste krachten alle seizoenen van The Sopranos. Als het dan toch zijn tijd was om te gaan, dan niet voordat hij één van de beste series ooit keek. Manisch seriekijken bleek het juiste medicijn en de overlever nam zich voor om voortaan alles te kijken wat los en vast zit en dit te delen met de wereld. Dat doet hij vanaf nu ook hier op npo3.nl en funx.nl. Leuk!

Nieuwste blogs
Maxresdefault widescreen 1490556549

Making A Murderer 2.0