Alles

Film & Serie

Potiche widescreen 1492524013

Catherine Deneuve in een rood trainingspak

In Popcorntijd bespreekt André Nientied wekelijks het leukste filmnieuws en de beste kijktips. Deze week: Potiche.

De Franse filmmaker François Ozon brak 20 jaar geleden door met de satire Sitcom en levert sindsdien gemiddeld één film per jaar af. Hij wisselt melodrama (Frantz, zijn meest recente film) af met broeierige thrillers (Swimming Pool, 2003) en kleurrijke kluchten als 8 Femmes uit 2002. Die campklassieker was een feestelijke musical met diva’s als Catherine Deneuve, Isabelle Huppert, Fanny Ardant en Emannuelle Béart.

Catherine Deneuve is weer van de partij in Potiche, als Suzanne Pujol, de ‘potiche’ (trophy wife) uit de titel. De film speelt in 1977, toen vrouwen nog weinig in te brengen hadden in Frankrijk. Als echtgenote van de pedante paraplufabrikant Robert Pujol (Fabriche Lucini) moet Suzanne vooral mooi zijn en haar mond houden. Maar dat diva Deneuve tijdens de optiteling jogt in felrood trainingspak terwijl ze in een bos wippende konijntjes tegenkomt maakt al duidelijk dat we ook deze film van Ozon vooral niet serieus moeten nemen. Zoals ook de paraplufabriek een vette knipoog is naar Les Parapluies de Cherbourg, de film waarmee Deneuve in 1964 doorbrak.

Fabrieksbaas Robert Pujol, die zijn secretaresse bij voorkeur begroet met een ferme tik op haar billen, is een Franse driftkikker van het type Louis de Funès. Hij krijgt dan ook meteen een hartverzakking wanneer vakbondsman Maurice Babin (een heerlijk lompe Gérard Depardieu) met een staking dreigt. Doordat haar man is uitgeschakeld moet Suzanne de leiding van de fabriek overnemen en tot verrassing van mannen én vrouwen doet ze dat uitstekend. Ze kan het bovendien bijzonder goed vinden met vakbondsman Babin, zoals blijkt uit een hilarische scène waarin ze samen op de dansvloer staan, Saturday Night Fever-style.

Potiche, gebaseerd op een succesvol toneelstuk, is een vette klucht maar er wordt zo smakelijk gespeeld dat zelfs de grootste zuurpruim overstag zal gaan. De campy jaren zeventig aankleding is tot in de puntjes verzorgd en ook de muziek (Boney M! Beegees! Baccara!) draagt bij aan de aanstekelijke sfeer.

Veelfilmer François Ozon heeft overigens intussen zijn volgende film alweer klaar: de erotische thriller L'Amant Double, die volgende maand op het filmfestival van Cannes in première zal gaan.

Potiche, vrijdag 21 april 22.55, NPO2

Regular regular andre nientied
Popcorntijd dank je aan André Nientied
@nientied

Eerst even wat schaamteloos name-droppen: van Matt Dillon tot Matt Damon, van Michael Fassbender tot Michael Douglas en van Martin Freeman tot Morgan Freeman (en dat was alleen maar de M): André Nientied interviewde bijna iedereen. Hij schreef jarenlang recensies, artikelen en interviews voor onder meer Nieuwe Revu en Nu.nl en reisde tientallen malen af naar Los Angeles en de filmfestivals van Cannes en Venetië. Maar zijn favoriete film blijft The Big Lebowski.

Nieuwste blogs
Potiche widescreen 1492524013

Raw 26006500 st 4 s high widescreen 1492161136