Er is een fout opgetreden, probeer het later nog eens.

De NPO app

Download

Onderscheiden van concurrent

10 jul 2014 22:00

NTR • 2 min

Energiebedrijven zetten marketing in om zich te onderscheiden van de concurrenten

Energiebedrijf Nuon verzamelt al het gas dat ze winnen en al het stroom die ze opwekken in Nederland op 1 centrale plek. We staan hier op de tradefloor, dat is de afdeling waar echt gas en stroom wordt ingekocht en verkocht. Dat wil zeggen dat we ook de energiecentrales kunnen aan- en uitzetten. We houden hier ook goed in de gaten hoeveel energie er geproduceerd word dus dan wordt het direct verkocht op de internationale energiemarkt. Bij een energiebedrijf bepaalt de afdeling marketing de strategie voor de concurrentiestrijd tussen de bedrijven onderling. Op het gebied van marketing werken we eigenlijk niet samen met andere energiebedrijven. Omdat iedereen eigenlijk altijd het onderste uit de kan, of in ieder geval zijn eigen klanten wil binnenhalen of behouden. Zijn eigen strategie heeft en dat is natuurlijk niet de bedoeling dat een andere partij dat zou weten en misschien de wind uit je zeilen kan nemen. In principe werken we niet op dat vlak samen. Met energie veranderen we donker in licht. Veranderen we stilstand in beweging. Het is natuurlijk best wel een competitieve markt dus je kunt je onderscheiden op basis van prijs, product of dus die service. Als je nou gaat kijken naar product, energie is toch energie. Als je je stekker in het stopcontact steekt is dat niet heel anders bij de ene energieleverancier dan bij de andere. Product wordt een lastige. Naar prijs zou je ook kunnen kijken maar er zijn natuurlijk al heel veel prijsvechters op de markt. Wij hebben er dus echt voor gekozen om die derde aan te pakken en dat is service. Daar kunnen we ook echt onszelf mee onderscheiden. Bestaande klanten zijn voor ons heel belangrijk omdat ze ervoor zorgen dat we bestaansrecht hebben. Wij zijn er door onze klanten. Het is veel beter om een klant te behouden dan een nieuwe klant binnen te halen. Een nieuwe klant binnenhalen kost eigenlijk veel meer dan je huidige klanten tevreden houden.