Er is een fout opgetreden, probeer het later nog eens.

De NPO app

Download

AVRO, 29 mei 1968

25 sep 2013 13:51

• AVRO • 42 min

Serie literaire ontmoetingen waarin een schrijver in de studio worden geïnterviewd over werk en leven, afgewisseld met interviews met kenners en archiefmateriaal. In deze aflevering ontvangt Adriaan van der Veen, redacteur Letteren van de 'NRC', de Vlaamse schrijver Hugo Raes. STUDIO-INTERVIEW met Hugo Raes over zijn schrijverschap, fascinaties en interesses. Aan de orde komen: Raes' voorkeur voor contrasterende elementen en buitengewone omstandigheden; zijn vitale, energieke schrijverschap met thema's als roes, erotiek, extase, zintuiglijkheid, geweld, angst en dood; schrijven als revolte tegen heersende maatschappelijke spanningen; de structuur van zijn romans die bestaan uit gemonteerde vlechtwerken van kleine constructies. Verder aan de orde komen: roes door alcohol in 'De vadsige koning'; erotiek en vitaliteit als bezwering van gevoelens van angst, onheil en dood; speculatie richting de toekomst in zijn verhalenbundel 'Bankroet van een charmeur', science fiction als onderzoek naar wat mogelijk is of zou kunnen zijn; Raes' visie op het leven; de receptie van zijn werk, de weerstand die zijn boeken oproepen; de invloed van de Amerikaanse literatuur vanwege het anti-moralisme, de directheid en vitaliteit; zijn verwantschap met Louis Paul Boon vanwege het experiment en sociaal besef; de dood van zijn vader; zijn leraarschap; menselijke relaties in zijn boeken; maatschappijkritiek; schrijven en lezen als avontuur. INTERVIEWS met: - Remco Campert, oa over het Vlaamse literaire circuit, zijn vriendschap met Raes en gekwelde erotiek (door het gehele programma); 00:09:25 Michelle Doelder, barvrouw en stripteasedanseres, over haar stripteases in het café; 00:22:31 Louis Paul Boon, vooruitstrevend schrijver, over de weerstand tov zijn werk; de jonge generatie Vlaamse schrijvers, waaronder Raes, en hun aansluiting bij Nederlanders als Simon Vinkenoog, Remco Campert en Harry Mulisch; mooischrijverij versus het inhoudelijke; ethiek; 00:23:43 Ward Ruyslinck, conservatief schrijver, over zijn aversie tav het succes van jonge literaire amateurs, hun slechte kennis van het Nederlands en gebruik van modieuze thema's als seks, de eenzaamheid van de moderne mens en sadisme; de grenzen aan de vrijheid van de kunstenaar; o.a. Raes' geobsedeerdheid door erotiek en sadisme en Ruyslincks pleidooi hiertegen in 'Drek en drift'; 00:33:14 moeder Raes over hem als kind, zijn roeping als schrijver, zijn leraarschap, de moeilijkheidsgraad van zijn boeken. SHOTS: 00:02:22 de Antwerpse haven, Hugo Raes tussen puinhopen, archiefmateriaal terwijl Raes voorleest; 00:07:18 Raes in een café en in de haven van Antwerpen op schip (stem Raes, voorlezend); 00:09:12 milde striptease Michelle Doelder; 00:10:42 vlees waarin gesneden wordt; bouwval; angstige en apathische mensen (stem Raes, voorlezend); 00:12:24 scheepsbouw, haven Antwerpen, schip met afval, Raes hiernaar kijkend (stem Raes, voorlezend); 00:28:51 Michelle Doelder in korte jurk, lopend in Antwerpen; blikken van jonge en oude mensen op straat; 00:33:48 Raes' ouderlijk huis en omgeving (stem Raes, voorlezend); 00:35:16 school waar Raes lesgeeft (stem Raes, voorlezend); reacties van leerlingen over Raes als leraar; 00:43:30 Raes lopend langs het water.

Serie literaire ontmoetingen waarin een schrijver in de studio worden geïnterviewd over werk en leven, afgewisseld met interviews met kenners en archiefmateriaal. In deze aflevering ontvangt Adriaan van der Veen, redacteur Letteren van de 'NRC', de Vlaamse schrijver Hugo Raes. STUDIO-INTERVIEW met Hugo Raes over zijn schrijverschap, fascinaties en interesses. Aan de orde komen: Raes' voorkeur voor contrasterende elementen en buitengewone omstandigheden; zijn vitale, energieke schrijverschap met thema's als roes, erotiek, extase, zintuiglijkheid, geweld, angst en dood; schrijven als revolte tegen heersende maatschappelijke spanningen; de structuur van zijn romans die bestaan uit gemonteerde vlechtwerken van kleine constructies. Verder aan de orde komen: roes door alcohol in 'De vadsige koning'; erotiek en vitaliteit als bezwering van gevoelens van angst, onheil en dood; speculatie richting de toekomst in zijn verhalenbundel 'Bankroet van een charmeur', science fiction als onderzoek naar wat mogelijk is of zou kunnen zijn; Raes' visie op het leven; de receptie van zijn werk, de weerstand die zijn boeken oproepen; de invloed van de Amerikaanse literatuur vanwege het anti-moralisme, de directheid en vitaliteit; zijn verwantschap met Louis Paul Boon vanwege het experiment en sociaal besef; de dood van zijn vader; zijn leraarschap; menselijke relaties in zijn boeken; maatschappijkritiek; schrijven en lezen als avontuur. INTERVIEWS met: - Remco Campert, oa over het Vlaamse literaire circuit, zijn vriendschap met Raes en gekwelde erotiek (door het gehele programma); 00:09:25 Michelle Doelder, barvrouw en stripteasedanseres, over haar stripteases in het café; 00:22:31 Louis Paul Boon, vooruitstrevend schrijver, over de weerstand tov zijn werk; de jonge generatie Vlaamse schrijvers, waaronder Raes, en hun aansluiting bij Nederlanders als Simon Vinkenoog, Remco Campert en Harry Mulisch; mooischrijverij versus het inhoudelijke; ethiek; 00:23:43 Ward Ruyslinck, conservatief schrijver, over zijn aversie tav het succes van jonge literaire amateurs, hun slechte kennis van het Nederlands en gebruik van modieuze thema's als seks, de eenzaamheid van de moderne mens en sadisme; de grenzen aan de vrijheid van de kunstenaar; o.a. Raes' geobsedeerdheid door erotiek en sadisme en Ruyslincks pleidooi hiertegen in 'Drek en drift'; 00:33:14 moeder Raes over hem als kind, zijn roeping als schrijver, zijn leraarschap, de moeilijkheidsgraad van zijn boeken. SHOTS: 00:02:22 de Antwerpse haven, Hugo Raes tussen puinhopen, archiefmateriaal terwijl Raes voorleest; 00:07:18 Raes in een café en in de haven van Antwerpen op schip (stem Raes, voorlezend); 00:09:12 milde striptease Michelle Doelder; 00:10:42 vlees waarin gesneden wordt; bouwval; angstige en apathische mensen (stem Raes, voorlezend); 00:12:24 scheepsbouw, haven Antwerpen, schip met afval, Raes hiernaar kijkend (stem Raes, voorlezend); 00:28:51 Michelle Doelder in korte jurk, lopend in Antwerpen; blikken van jonge en oude mensen op straat; 00:33:48 Raes' ouderlijk huis en omgeving (stem Raes, voorlezend); 00:35:16 school waar Raes lesgeeft (stem Raes, voorlezend); reacties van leerlingen over Raes als leraar; 00:43:30 Raes lopend langs het water.