Er is een fout opgetreden, probeer het later nog eens.

De NPO app

Download

Ronald Giphart & Kira Wuck

15 dec 2012 19:30

NTR • 9 min

Ronald Giphart debuteerde in 1992 debuteerde met de roman Ik ook van jou, een jaar later gevolgd door Giph. In tegenstelling tot wat iedereen denkt was Giphart niet van begin af aan een succesvol schrijver. Na een optreden in de talkshow van Sonja Barend liep het storm en werd Giphart ingehaald als een popidool. Kira Wuck is dichteres. Ze debuteerde met de bundel Finse meisjes, dat al toe is aan een derde druk. Uitzonderlijk voor een poëziedebuut. In 2012 won Wuck het nationaal kampioenschap Poetry Slam. In haar gedichten heerst een vervreemdende wereld met schurende, ongemakkelijke verhoudingen tussen mensen.

Ronald Giphart debuteerde in 1992 debuteerde met de roman Ik ook van jou, een jaar later gevolgd door Giph. In tegenstelling tot wat iedereen denkt was Giphart niet van begin af aan een succesvol schrijver. Na een optreden in de talkshow van Sonja Barend liep het storm en werd Giphart ingehaald als een popidool. Vooral onder middelbare scholieren was de schrijver razend populair. Hij schreef per slot van rekening over seks, masturbatie en vreemdgaan. Zijn twintigjarig schrijverschap viert hij met de gave verhalenbundel De Wake. Hierin is duidelijk zijn ontwikkeling als schrijver te zien, naar een meer bezonken thematiek en waarin de dood centraal staat. Kenneth van Zijl sprak met Giphart op diens nieuwe werkplek in een oud schoolgebouw in Utrecht. Over zijn literatuuropvattingen, de manier waarop hij aan een nieuw boek begint (met een ingenieus stelsel van kaartjes en schema's) en de kritiek dat hij zijn onmiskenbare schrijftalent verkwanselt door bijzaken als optredens en andere schnabbels. Kira Wuck is dichteres. Ze debuteerde met de bundel Finse meisjes, dat al toe is aan een derde druk. Uitzonderlijk voor een poëziedebuut. In 2012 won Wuck het nationaal kampioenschap Poetry Slam. In haar gedichten heerst een vervreemdende wereld met schurende, ongemakkelijke verhoudingen tussen mensen. Wuck voelt zich buitenstaander en voelt zich daar het beste bij: 'Ik hoef niet zo nodig deel te nemen aan gesprekken, Ik observeer.' In de rubriek De schrijfkamer vertelt Wuck dat ze geen schrijfkamer heeft, omdat ze haar bureau niet opgeruimd krijgt.