Er is een fout opgetreden, probeer het later nog eens.

De NPO app

Download

Rascha Peper & Philip Huff

1 dec 2009 22:00

• 59 min

Rascha Peper scheef een nieuwe verhalenbundel - Zwartwaterkoorts - waarbij de personages elk een geheim meedragen, of eigenlijk meetorsen. Ze liegen en bedriegen en zijn vervolgens zelf slachtoffer van bedriegers. Dagen van Gras is de titel van de debuutroman van Philip Huff. Op het achterplat staat dat Huff in zijn studententijd een baantje had dat eruit bestond Martin Bril rond te rijden door het land. Het forum over de vraag of een literair criticus een moreel oordeel mag vellen, met verontwaardiging mag schrijven over controversiële thematieken van schrijvers. Met Yra van Dijk, Elsbeth Etty en Rob Schouten.

Rascha Peper scheef een nieuwe verhalenbundel - Zwartwaterkoorts - waarbij de personages elk een geheim meedragen, of eigenlijk meetorsen. Ze liegen en bedriegen en zijn vervolgens zelf slachtoffer van bedriegers. De verhalen zijn onderling verbonden doordat de hoofdpersoon van het ene verhaal een passant is in het andere. Dominant is de melancholieke stem waarmee Rascha Peper haar verhalen vertelt. Dagen van Gras is de titel van de debuutroman van Philip Huff. Op het achterplat staat dat Huff in zijn studententijd een baantje had dat eruit bestond Martin Bril rond te rijden door het land. Tijdens die ritten zal er ongetwijfeld veel over het schrijverschap zijn gesproken en daar heeft Huff in zijn eersteling zijn voordeel mee gedaan. Dagen van gras refereert aan een liedje van Spinvis en beschrijft de ontmanteling van een intense jongensvriendschap. Criticus Aad Nuis speelde op de man en niet op de bal toen hij schreef over Mystiek lichaam van Frans Kellendonk. Ook Michel Houellebecq kon rekenen op hoon en verontwaardiging van critici naar aanleiding van zijn nihilistische romans. Het behouden huis van W.F. Hermans werd afgebrand op morele gronden. En onlangs werd de Vlaamse schrijver Elvis Peeters weggezet als schrijver van een immoreel boek, Wij. En zo zijn er talloze voorbeelden te noemen van literaire kunstwerken die op oneigenlijke gronden beoordeeld werden... Of is het terecht dat de criticus op deze manier tussen de schrijver en de lezer gaat staan? Het forum over de vraag of een literair criticus een moreel oordeel mag vellen, met verontwaardiging mag schrijven over controversiële thematieken van schrijvers. Met Yra van Dijk, Elsbeth Etty en Rob Schouten.