Er is een fout opgetreden, probeer het later nog eens.

De NPO app

Download

Van 300 onderdelen

14 apr 2014 22:00

NTR • 3 min

In de fietsfabriek worden fietsen in elkaar gezet. Het frame wordt geverfd en alle onderdelen worden aan elkaar gemonteerd. Hoe gaat dat precies?

Dit is een fiets. Maar zo kan je er natuurlijk niet op rijden. Hoe maak je van deze 300 onderdelen nou een fiets? In deze fabriek worden fietsen gemaakt en dan beginnen ze natuurlijk met de voorvork en het frame. Die kunnen gemaakt zijn van staal, aluminium of super licht carbon, speciaal voor race fietsen. Deze frames zijn klaar om geverfd te worden, maar ze moeten eerst even in bad, ze moeten grondig ontvet worden. Alle stoffen roest moet eraf want anders plakt de lak niet. Alles wat gespoten wordt, krijgt wel 3 lagen verf. Grondlak ter voorkoming van roest, kleurenlak en ten slotte een keiharde poedercoating. Het spuiten van de fiets gebeurt op een hele speciale manier. In de cabine wordt de verfspuit en het frame een beetje onder stroom gezet. Het frame wordt plus, verf wordt min. Plus en min trekken elkaar aan dus het frame trekt als het ware de verfdeeltjes aan waardoor je een heel dun laklaagje krijgt zonder druipers. Het frame moet eerst drogen in een zogenaamde moffeloven. Dat is een heteluchtoven van zo'n 180 graden. Daarna worden sommige plekjes met de hand gespoten. Hier krijgt het frame overal stickers. Dat gaat eigenlijk als een tattooplaatje dat je op je huid plakt. Daarna gebeurt er iets heel raars. Over die stickers wordt een poedercoating gespoten, een hele harde laklaag waardoor de frames weer wit worden. Maar let op! Als het onderdeel voor de laatste keer de oven in gaat dan smelt het witte poeder en tadaaa! Geen wit meer te zien. Al die verflagen, je zou denken dat er liters verf doorheen gaan, maar dat is niet zo. Met dit emmertje kunnen ze 200 fietsen een kleurtje geven. Hangend aan zo'n haak volgt zo'n vork, spatbord of frame een hele route door de fabriek terwijl er van alles mee gebeurt en aangehangen wordt. Duurt zo'n 6 uur. Hier wordt een wiel in elkaar gezet. De spaken worden gevlochten, dat gebeurt met de hand, vervolgens draait de machine ze op spanning en het wiel wordt gericht zodat hij precies recht is. Binnen- en buitenband erop, oppompen en dan gaan ze naar de grote hal waar ze straks met de rest van alle onderdelen een fiets gaan maken. Hier ligt de rest: remmen, kabels, sturen, verlichting, zadels en noem maar op. En dat in allerlei kleuren en maten. Showtime. Iedereen aan deze lopende band zet een klein stukje van de fiets in elkaar zodat we aan het einde van deze band een complete fiets hebben. Nou wordt elk onderdeel nog 1 keer gecontroleerd en als de fiets helemaal perfect is dan worden ze met de vrachtwagen naar de winkels gebracht. Stuur, voorspatbord, achterwiel, voorvork, rem, lampje, wiel, trapper, achterspatbord, zadel, check. Je hoeft hem niet in te pakken hoor, ik neem hem zo mee.