Er is een fout opgetreden, probeer het later nog eens.

De NPO app

Download

Een paspoort voor de auto

10 mrt 2014 23:00

NTR • 3 min

Elke auto heeft twee kentekenplaten. Eén aan de voor- en één aan de achterkant. Zo’n kenteken bestaat uit een combinatie van letters en cijfers. Maar hoe wordt zo’n kentekenplaat gemaakt?

Alle auto's hebben een kenteken. En ik vroeg mij af: Hoe worden kentekenplaten gemaakt? Goede vraag. Eerst even wat kenteken weetjes. Iedere auto heeft 2 kentekenplaten. En deze combinatie van cijfers en letters is het kenteken. Als je een nieuwe auto koopt, hoort daar altijd een nieuw kenteken bij. Het blijft ook altijd bij die auto horen. Je zou het dus het paspoort van de auto kunnen noemen. En is voor iedere auto uniek. Het kenteken bestaat altijd uit 6 tekens. Een kenteken van letters en cijfers en er staan altijd 2 streepjes tussen. Niet iedereen mag zomaar kentekenplaten maken. Er zijn maar een paar bedrijven in Nederland die dat mogen. Zoals deze kentekenplatenfabriek in Geldermalsen. Hier maken ze duizenden kentekenplaten per dag. Het maken van een kentekenplaat begint met een grote rol aluminium. Nog zonder kleur en zonder letters en cijfers. Eerst wordt de kromming uit de plaat gehaald en dat gebeurt in dit apparaat. Vervolgens gaat de strook aluminium door de oven. Die warmt het op zodat het materiaal wat er vervolgens op wordt geplakt goed blijft kleven. En dat materiaal is een soort gele folie. Eigenlijk gewoon een sticker. Het Nederlandse logo staat er ook al op, want dat is verplicht op Nederlandse kentekenplaten. En dan wordt de plaat gesneden en dan wordt een randje rondom de kentekenplaat geslagen. En dan hebben we een kale, gele kentekenplaat. In het donker kun je een kentekenplaat nog goed lezen, dat komt omdat er in het folie piepkleine glasbolletjes zitten. Met een vergrootglas kun je het goed zien. Als er licht valt op die kentekenplaat weerkaatsen die glasbolletjes het licht en daardoor is het kenteken nog goed zichtbaar. Deze machine drukt het kenteken in de plaat. Dat kan met de hand. Plaat ertussen, in de machine en die drukt zo het kenteken erin. Dan nog wat inkt op de letters. En dan hebben we hier de enige echte Klokhuis kentekenplaat. Maar in deze fabriek hebben ze ook een kentekenrobot. Die doet het automatisch. Deze robot kan wel 800 kentekens per uur maken en als het moet 15000 op een dag. Op kentekenplaten staan nooit klinkers. Dus geen A, E, I, O, U. Hiermee zou je beledigende woorden op de kentekenplaat kunnen zetten. Je kan er vast wel een paar verzinnen. Er is 1 uitzondering. Namelijk AA. Deze is alleen voor auto's van leden van het Koninklijk Huis. Kan ik Willem Alexander blij mee maken. Dus deze mocht eigenlijk helemaal niet, want de U mocht niet en de O en de I ook niet. Vooral omdat de O voor nul kan worden aangezien en de I voor 1. Dus nu ga ik de echte officiele Klokhuis kentekenplaat maken. Hartstikke mooi. Die zet ik op m'n auto. Zo nu heb ik echt een Klokhuis-auto.