Er is een fout opgetreden, probeer het later nog eens.

De NPO app

Download

Camera’s en detectielussen

14 apr 2014 22:00

NTR • 3 min

De taak van de verkeerscentrale is om het verkeer zo veilig en vloeiend mogelijk over de weg te sturen. Om al het verkeer in de gaten te kunnen houden, stroomt er allerlei informatie over het wegennet bij de centrale binnen. Maar hoe werkt dat precies?

Het is weer zover. Ik sta weer vast. Per jaar staan we met zijn allen zo'n 15 miljoen minuten in de file en we blijven het maar proberen. Tijdens een gemiddelde ochtendspits staat er zo'n 160 km. Het eerste wat je natuurlijk wilt weten is: sta ik erin? Hoe weten ze nou waar welke file staat en hoelang hij is. Nederland heeft 3250 km rijksweg. Van de A1 tot de A200. Dit hele wegennet wordt in de gaten gehouden door Rijkswaterstaat. Om dat goed te doen is Nederland ingedeeld in 5 regio's en wij zijn op dit moment hier: in de regio midden-Nederland. Zo ziet een regionale centrale eruit. Zo'n knooppunt waar allerlei informatie over het wegennet samenkomt. De belangrijkste taak van zo'n centrale is om het verkeer zo veilig en vloeiend mogelijk over de weg te loodsen. Het is nu vrij rustig, want het spitsuur is net voorbij. Tijdens de spits hebben ze het hier ontzettend druk. Een belangrijke informatiebron voor de centrale is het cameranetwerk. Op punten waar vaak en snel files ontstaan, de beroemde knelpunten, zijn camera's opgehangen. Die camera's kunnen heen en weer bewegen en inzoomen en ook weer uitzoomen. Zodat het verkeersbeeld in goed in de gaten gehouden kan worden en zodat er ingegrepen kan worden wanneer er iets gebeurd. Stel dat hier bijvoorbeeld een ongeluk gebeurd, dan kunnen er bijvoorbeeld rijbanen kunnen worden afgesloten of als het ineens heel druk is op de weg dan wordt er een spitsstrook vrijgegeven zodat het verkeer daar kan rijden. Maar die camera's zijn niet de enige informatiebron. Bijna de helft van alle rijkswegen hebben detectielussen en die liggen onder het asfalt. Wat doet zo'n detectielus? Die meet precies hoeveel auto's met welke snelheid passeren. Onder bijna elke snelweg in de randstad zitten die lussen en dan niet eentje, maar om de 300, 400, soms om de 500 meter. Dat zijn een heleboel lussen om iedere minuut van de dag de doorstroming van het verkeer te meten. Het mooie is dat je met die lussen heel goed files kunt detecteren. Dit is de kaart van het wegennet van midden-Nederland en al die gedeeltes die oranje zijn gekleurd, dat zijn files. Hier in het hoekje, dit hele gedeelte is oranje, dat klopt ook. Dat is dat gedeelte waar een camera op is gericht. Uiteindelijk komt alle informatie uit alle regio's van Nederland samen in het verkeerscentrum Nederland. Dat is ook hier in Utrecht. Om even op die filemeldingen terug te komen. Vanuit deze plek wordt alle verkeersinformatie de wereld ingestuurd: naar internet, de ANWB, teletekst. Die redacteuren daar maken daar dan weer hun eigen filemeldingen mee. Die hoor je dus ook op de radio.