Er is een fout opgetreden, probeer het later nog eens.

De NPO app

Download

Prosecco

30 mrt 2010 02:06

VPRO • 30 min

Zoektocht naar de winnaars en verliezers achter grote economische trends en hypes. We gaan op zoek naar de winnaars en verliezers rond de prosecco hype.

We gaan op zoek naar de winnaars en verliezers rond de prosecco hype. Dit jaar zijn er in Nederland al vier miljoen flessen prosecco verkocht. En dat terwijl er een paar jaar geleden nog maar 10.000 flessen over de toonbank gingen. We drinken de bubbels niet alleen tijdens de feestdagen, maar het hele jaar door; op terrasjes, op het strand, met oud en nieuw en zelfs tijdens een laat ontbijt. Waar komt deze plotselinge hype vandaan? Wie heeft dat bedacht en wie profiteert er van de bubbelmanie? En hoe lang gaat dat nog duren? Chris Vijn gaat op zoek naar de persoon die de prosecco in Nederland groot heeft gemaakt. Hoe moeilijk is het om heel Nederland aan de Italiaanse bubbelwijn te krijgen? In Italië, waar de prosecco vandaan komt, zijn ze niet zo blij met de enorme populariteit. Er komt volgens de wijnboeren steeds meer troep op de markt en daar willen ze een stokje voor steken. Martijn Kieft gaat naar Italië om erachter te komen hoe de boeren deze 'goedkope rotzooi' uit de schappen proberen te krijgen. Daartegenover staat een Oostenrijkse ondernemer die juist een slaatje probeert te slaan uit de hype door blikjes prosecco te introduceren, aangeprezen door Paris Hilton. Terwijl de Oostenrijkse ondernemer en de Italiaanse boeren vechten om de gunsten van de consument, blijkt de Nederlandse importeur alweer een nieuwe hype bedacht te hebben. Want volgens hem vinden we volgend jaar opeens iets anders lekker.