Er is een fout opgetreden, probeer het later nog eens.

De NPO app

Download

ARTtube

22 sep 2015 13:23

NTR

Het moment dat het alledaagse zijn vanzelfsprekende vertrouwdheid verliest en een andere betekenis krijgt – dat is wat Elspeth Diederix (1971, Nairobi) in haar foto’s wil vastleggen. Daarom is haar werk wel omschreven als een 'ordening van alledaagse voorwerpen met verwijzingen naar het surrealisme'.

Het moment dat het alledaagse zijn vanzelfsprekende vertrouwdheid verliest en een andere betekenis krijgt – dat is wat Elspeth Diederix (1971, Nairobi) in haar foto’s wil vastleggen. Daarom is haar werk wel omschreven als een 'ordening van alledaagse voorwerpen met verwijzingen naar het surrealisme'. De beleving en betekenis van haar werk schuilt vooral in de geraffineerde schoonheid van een nieuw geordende realiteit die weliswaar droomachtig maar niet ongerijmd aandoet: een wolk van plastic zakken in de lucht. In de korte film Plastic bag (2011), die samen met videokunstenaar Jeroen Kooijmans is gemaakt, naar aanleiding van de aankoop van de foto Cloud (2003) door Museum Jan Cunen, staat Diederix’ fascinatie voor de plastic zak centraal. In de film wordt op een subtiele, associatieve manier haar zienswijze en inspiratiebron aan haar oeuvre gekoppeld.