Er is een fout opgetreden, probeer het later nog eens.

De NPO app

Download

31-10-1925 (9 min. 54 sec.)

13 sep 2012 16:36

• VPRO • 8 min

Beproeving van de eerste Nederlandse helikopter, die ontworpen was door A.G. von Baumhauer. In elkaar zetten van de verschillende onderdelen, die vervaardigd zijn door verschillende Nederlandse vliegtuigfabrieken en Werkspoor. Op 30 oktober 1925 wordt een eerste proefopstijging gemaakt op Soesterberg, waarbij het toestel omslaat en totaal wordt vernield. Op 24 december 1925 vindt een nieuwe proef plaats die wel slaagt en waarbij het toestel enige tijd los van de grond komt. Soesterberg 31 October 1925 00.00 Tekst : Nederlandsche Helikoptere (1925-1930). Ontworpen door Ir. A.G. von Baumhauer van de Rijks-Studiedienst voor den Luchtvaart i.v.m. de prijsvraag door het Britsche Luchtvaart Ministerie uitgeschreven (1924) 00.08 Tekst : Een groote draagschroef, de staartschroef voorkomt het draaien van de romp. Na vele proeven en veranderingen bleek dat het toestel zich kon dragen en bestuurbaar was 00.16 Tekst : De onderdelen werden vervaardigd door de verschillende Nederlandsche vliegtuigfabrieken en door Werkspoor terwijl de luchtvaartorganisaties van Marine en Leger medewerking verleenden. De montage en eerste proeven hadden te Soesterberg plaats. Bij een oefening werd het vernield (Schiphol, Augustus 1930 ?) Rijks-Studiedienst voor de Luchtvaart 00.27 Beeld : Het gebouw der Nationale Luchtvaart Industrie 00.37 Embleem en muurinscriptie boven de ingang 00.41 Assemblage van een draagarm van een der landingswielen 00.54 Verdere assemblage van de bevestigingssteunen van het landingswiel 00.58 De buisconstructie waar dit wiel aan de romp wordt bevestigd 01.06 Landingswielconstructie zoals hij aan het toestel opgehangen wordt 01.10 Schroefveer, draagarmen en de twee zware wielvorken van het landingsgestel 01.16 Gemonteerde draagas op een der wielvorken 01.20 De schroefveer is op de as geschoven en wordt gevangen tussen conische veerhouders 01.14 Demonstratie van het geheel geassembleerde landingsgestel. De draagpoot is verend uitgevoerd en de tweede vork laat het wiel horizontaal draaien 01.33 De fabriek van Werkspoor aan de Wittenburg te Amsterdam 01.39 Assemblage van het naar boven toe conisch toelopende motorhuis. V-vormige beschermende beplating wordt boven de horizontale wormas aangebracht 02.00 Dan volgt de bovenste afdekplaat nadat het huis omgedraaid is. Op een gat in deze plaat wordt een ontluchtingshuis geplaatst 02.26 Het huis komt over een dikke holle as die uitsteekt uit een liggend zwaar uitgevoerd wormwiel 02.49 Assemblage van de bijbehorende zware spindel 03.04 Detailbeeld van wormwiel en wormas 03.07 Constructeur beproeft homokinetische koppeling 03.13 Demonstratie van de koppeling die als een gewricht beperkt in het horziontale en verticale vlak draait 03.19 Uitvoerige beproeving van twee verticale ondersteuningsassen draaiend in cardanische ring 03.32 Bouwers aan het werk aan de helft van de draagschroef 03.43 Detailbeeld van de inwendige doosconstructie van de brede draagschroef 03.46 Het frame van het uit drie etages bestaande hoogte en tevens richtingsroer wordt op een bascule gezet 03.58 En door een matroos gewogen 04.04 Medewerker van de Militaire Luchtvaart demonstreert de verticaal beweegbare delen van het roer 04.11 Alsmede de horizontaal beweegbare delen. Het eerste voo de richting het tweede voor de hoogte 04.16 Daarna bespreekt hij de werking met de constructeur 04.22 Het lassen en assembleren van de buisconstructie van de romp onder toezicht van de constructeur 04.38 Nauwkeurige nameting van het profiel van de houten staartschroef. De scherpe hoek van het verloopstuk word met een beitel afgevlakt 05.04 Kapitein-vlieger van de Militaire Luchtvaart poseert bi zijn vliegtuig 05.07 Tekst : Beproeving Nederlandsche Helikoptere Soesterber 24 December 1925 05.11 Beeld: Omringt door de constructeur en zijn medewerker staat de helikopter aan de rand van het platform. De hefschroef draait klappend rond. Het toestel springt telkens op maar is met touwen aan de grond verankerd 05.34 De hefschroef wordt op verschillende snelheden beproefd 05.48 Het toestel rukt aan de ankertouwen 05.56 Medewerkers proberen het toestel om te zetten maar de de draaibeweging is te krachtig 06.08 Het toestel springt omhoog en blijft enige decimeters boven de grond hangen en zakt dan weer omlaag 06.17 De test gezien van enige afstand 06.19 Tekst : Beproeving Nederlandsche Helikoptere op 06.22 Beeld : Het toestel wordt met vereende krachten de vlieghei opgeduwd 06.27 En opnieuw beproefd waarbij het toestel bokt en steigert, maar aan de grond gehouden blijft. Links beneden in beeld een klok met aftellende wijzer 06.41 Het landingsgestel hangt ca 50 cm boven de grond 06.48 Voor de grote hangar stijgt en daalt het toestel, komt met een dreun op de wielen neer en schommelt omhoog. Telkens zakt het toestel naar links weg 07.15 Het toestel is van geringe hoogte scheef neergestort en de grote hefschroef komt langzaam tot stilstand. Er blijken geen persoonlijke ongelukken te zijn 07.24 Duurproef voor de rotor en staartschroef. De motoruitlaat rookt en de voortstuwingsschroef wervelt rond. Het toestel is stevig verankerd. Het toerental wordt opgevoerd, rechtsonder in beeld een testklok 08.13 De duurproef gezien van enige afstand. Alles schijnt goed te functioneren 08.50 Het toestel begint langzaam te draaien en 09.00 Klapt volledig in elkaar waarbij de brokstukken overal heenvliegen, eenzame helper snelt toe 09.07 Bouwers en helpers omringen het toestel 09.08 Het volkomen vernielde toestel dat tengevolge van een rompbreuk in elkaar geklapt is 09.11 De ontwerper en zijn assistenten inspecteren de wrakstukken. De ontwerper maakt foto's 09.17 EINDE