Er is een fout opgetreden, probeer het later nog eens.

De NPO app

Download

EenVandaag

EenVandaag

22 nov 2016 18:15

AVROTROS • 27 min

Met: ChristenUnie en Omroep MAX: meer aandacht voor ouderen * Truckkartel: na de boetes komen de claims * De kunst van het namaken: China's Van Goghs

De betrokken truckproducenten - MAN, Volvo/Renault, Daimler, Iveco en het Nederlandse DAF - spanden veertien jaar lang samen om de prijzen van hun vrachtwagens op elkaar af te stemmen. Samen zijn ze goed voor 90 procent van de Europese markt. Het kartel, dat volgens de Europese Commissie in 1997 in een hotel in Brussel werd gevormd, draaide niet alleen om het kunstmatig verhogen van prijzen, maar ook om afspraken over de timing van de introductie van schone vrachtwagenmotoren.Daarnaast spraken de fabrikanten af hoe ze de kosten van de nieuwe emissietechnologien zouden doorberekenen aan hun klanten. Topmanagers van de bedrijven ontmoetten elkaar op beurzen of evenementen, maar wisselden ook telefonisch informatie uit. De Duitse fabrikant MAN verklikte het kartel uiteindelijk, waardoor het een boete van 1,2 miljard euro ontliep. Met de boetes is het leed voor de fabrikanten nog niet geleden. Advocaten slijpen de messen om namens honderdduizenden Europese transportbedrijven schade te claimen. Volgens schattingen betaalden ondernemers per vrachtwagen tussen de 10.000 en 16.000 euro te veel. De potentile schade loopt daarmee in de tientallen of zelfs honderden miljarden.  Bij claimorganisatie MKB-claim meldden zich al 2500 Nederlandse transportbedrijven die gecompenseerd willen worden. En van hen is Jan Hoefnagels uit het Brabantse Asten. Hij schafte in de periode dat het kartel actief was circa 150 vrachtwagens aan, waarvoor hij mogelijk miljoenen te veel betaalde.Eurocommissaris Margrethe Vestager roept transporteurs in EenVandaag op hun schade te claimen. Verder een interview met William Todts van de Brusselse milieuorganisatie Transport & Environment. Hij had jaren geleden al vermoedens over een kartel, omdat de industrie voorstellen voor lager brandstofverbruik voortdurend traineerde. In Radio Eenvandaag spreken we Simon Zuurbier van MKB-Claim. Hij berekent dat bedrijven tussen 1997 en 2011 een slordige 16.000 euro per truck teveel hebben betaald. In Nederland gaat dat in totaal om 1,6 miljard euro schade.Ook te gast in Radio Eenvandaag is hoogleraar Economisch Recht aan de Universiteit Groningen Hans Vedder. Hij legt uit dat dit soort claims nog weinig succes hebben. Ook de gedupeerde bedrijven hebben de prijsverhogingen van de vrachtwagens op hun beurt weer doorberekend aan hun klanten. Uiteindelijk is er maar een de dupe van dit soort prijsafspraken en dat is de consument. Maar die gaat geen claim indienen.De hoogleraar is somber gestemd als het gaat over het uitbannen van kartelvorming. Het gebeurt in alle branches. Het is simpelweg te lucratief om uit te bannen. Concurrentie kost geld, dus prijsafspraken zijn voor veel bedrijven een mooie oplossing. Bekijk hier de uitspraak van de Europese Commissie over de geheime prijsafspraken:

EenVandaag >