Er is een fout opgetreden, probeer het later nog eens.

De NPO app

Download

Webcam Een Leven Lang, 30 maart 2013, 18.15 u. Radio 5

27 mrt 2013 16:02

• NTR • 40 min

Hij stond aan de wieg van campagnes als 'Melk, de witte motor' en Joris Driepinter en is de naamgever van het toetje 'vlaflip' waarmee hij de Dikke van Dale haalde: reclameman Paul Mertz, deze week de gast in 'Een leven lang'. Mertz maakte als reclame- en communicatie-adviseur de grote ontwikkelingen in de wereld van de marketing van dichtbij mee. Hij speelde de afgelopen vijftig jaar een dominante rol in de Nederlandse reclame. Mertz was vele jaren directeur bij Prad, het destijds grootste reclamebureau van ons land. 'Ik drink melk u ook' en 'Bij de Avro zit je goed' zijn enkele slogans van zijn hand. Hij stond aan de wieg van campagnes als Joris Driepinter en is de naamgever van het toetje 'vlaflip' waarmee hij de Dikke van Dale haalde. Alles draait bij hem om taal, heldere toegankelijke teksten, goede slogans. 'De roemruchte jaren zestig. Het was een wilde tijd, tegelijkertijd was het ook heel hard werken. Het was normaal om 's avonds nog langs de drukker te gaan om de drukproeven te corrigeren en te beoordelen. Het reclamevak was minder gesegmenteerd dan nu. Je zat veel sneller bij de directie aan tafel. Campagnes werden ter plekke gemaakt. Een woord als marketing bestond nog niet.’ Het toonaangevende bureau Prad had bekende klanten als Albert Heijn, De Bijenkorf, Citroen, Philips, ABN, Douwe Egberts, Caballero, Mercedes, Duyvis, Seven Up en het Nederlands Zuivelbureau. Het was hard werken om klanten op andere gedachten te brengen. Ze zitten vaak vast in hun eigen stramien. Paul Mertz: 'Bij Douwe Egberts hadden we bijvoorbeeld altijd twee versies van een voorstel bij ons, eentje volgens het stramien en een met een wat vrijere opvatting. Ik geloof dat die met de vrijere opvatting nooit gerealiseerd zijn. Dus werd het beeld altijd bepaald door een gezin: een vader, een moeder, twee kinderen; een jongen en een meisje.’