Er is een fout opgetreden, probeer het later nog eens.

De NPO app

Download

Webcam Een Leven Lang, 31 augustus 2013, 18.15 u. Radio 5

4 sep 2013 15:15

NTR

“Ik ben op mijn vierendertigste jaar gestopt met racen. In 1976 was dat. Ik had toen bereikt wat ik wilde, ik had met sportwagens alles gewonnen wat er te winnen viel en ik wist dat Formule 1 rijden niet meer van de grond zou komen.” Aan het woord in Een Leven Lang is oud-coureur Gijs van Lennep. In 1999 werd hij door een Nederlandse vakjury uitgeroepen tot Beste Nederlandse Autocoureur van de Eeuw. Hij won tweemaal de “24 uur van Le Mans” (in 1971 en 1976), werd in 1972 Europees kampioen Formule 5000 en eindigde in 1973 als eerste in de Targa Florio. In gesprek met presentator Ben Kolster vertelt Van Lennep over de eisen die aan het vak worden gesteld, de mentale en fysieke conditie die daarvoor nodig is en de manier waarop hij omging met de gevaren die aan het autoracen kleven. “Ik heb geluk gehad, ik heb tussen 1967 en 1976 niets gehad. Maar van dichtbij zag ik hoe collega’s verongelukten. Goedbeschouwd was het een gevaarlijke tijd. Tegenwoordig zijn zowel de auto’s als de circuits veiliger geworden.” Na zijn carrière als coureur legde Van Lennep zich toe op het geven van rijvaardigheidstrainingen.

“Ik ben op mijn vierendertigste jaar gestopt met racen. In 1976 was dat. Ik had toen bereikt wat ik wilde, ik had met sportwagens alles gewonnen wat er te winnen viel en ik wist dat Formule 1 rijden niet meer van de grond zou komen.” Aan het woord in Een Leven Lang is oud-coureur Gijs van Lennep. In 1999 werd hij door een Nederlandse vakjury uitgeroepen tot Beste Nederlandse Autocoureur van de Eeuw. Hij won tweemaal de “24 uur van Le Mans” (in 1971 en 1976), werd in 1972 Europees kampioen Formule 5000 en eindigde in 1973 als eerste in de Targa Florio. In gesprek met presentator Ben Kolster vertelt Van Lennep over de eisen die aan het vak worden gesteld, de mentale en fysieke conditie die daarvoor nodig is en de manier waarop hij omging met de gevaren die aan het autoracen kleven. “Ik heb geluk gehad, ik heb tussen 1967 en 1976 niets gehad. Maar van dichtbij zag ik hoe collega’s verongelukten. Goedbeschouwd was het een gevaarlijke tijd. Tegenwoordig zijn zowel de auto’s als de circuits veiliger geworden.” Na zijn carrière als coureur legde Van Lennep zich toe op het geven van rijvaardigheidstrainingen.