Er is een fout opgetreden, probeer het later nog eens.

De NPO app

Download

Webcam ELL, 14-12-2013

21 dec 2013 16:18

NTR

Zijn nieuwste film Finn ging een paar dagen geleden in première. Een ontroerende kerstfilm over de negenjarige Finn die niets liever wil dan viool spelen in plaats van voetballen. Een oude buurman die zelf goed viool speelt, leert hem in het geheim de viool te bespelen en op Kerstavond speelt Finn tot verbazing van zijn vader de sterren van de hemel. Weisz: “Ik heb altijd al een warme en ontroerende film willen maken waarbij iedereen na afloop met een gevoel van blijdschap naar huis gaat.” In 1958 behoorde Frans Weisz tot de allereerste studenten van wat later de Filmacademie zou worden. “Alles ging op z’n houtje-touwtje, we gebruikten lege wc-rollen om te oefenen met kijken door de lens” Na twee jaar vervolgde hij zijn opleiding in Rome, aan het Centro Sperimentale di Cinematografia in Rome. De 75-jarige Weisz bouwde een enorm oeuvre op met 26 speelfilms en televisieseries. Naast successen als De Inbreker en Rooie Sien werd Frans Weisz dé verfilmer van de problematiek waar Joodse Holocaust-overlevenden en hun kinderen mee kampten. De trilogie “Leedvermaak”, “Qui Vive” en “Happy End” vormen daarvan een neerslag. Indruk maakte ook de verfilming van het leven van Duits-Joodse schilderes Charlotte Salomon (1917-1943) wiens werk Weisz nog altijd bezig houdt; na de speelfilm “Charlotte” in 1981 kwam hij in 2012 met de documentaire “Leven? Of Theater?” In NRC van 11 april 2012 zegt hij daarover: “Ik dacht er helemaal klaar mee te zijn, ik wilde na het voltooien van “Leedvermaak”, “Qui Vive” en “Happy End” niets meer met de oorlog. Maar ik ben op een punt in mijn leven waarop ik het verlangen heb alles bij elkaar te brengen. Dat alles op zijn plek valt. Ik probeer dingen te vervolmaken, het verleden zin te geven.”

Zijn nieuwste film Finn ging een paar dagen geleden in première. Een ontroerende kerstfilm over de negenjarige Finn die niets liever wil dan viool spelen in plaats van voetballen. Een oude buurman die zelf goed viool speelt, leert hem in het geheim de viool te bespelen en op Kerstavond speelt Finn tot verbazing van zijn vader de sterren van de hemel. Weisz: “Ik heb altijd al een warme en ontroerende film willen maken waarbij iedereen na afloop met een gevoel van blijdschap naar huis gaat.” In 1958 behoorde Frans Weisz tot de allereerste studenten van wat later de Filmacademie zou worden. “Alles ging op z’n houtje-touwtje, we gebruikten lege wc-rollen om te oefenen met kijken door de lens” Na twee jaar vervolgde hij zijn opleiding in Rome, aan het Centro Sperimentale di Cinematografia in Rome. De 75-jarige Weisz bouwde een enorm oeuvre op met 26 speelfilms en televisieseries. Naast successen als De Inbreker en Rooie Sien werd Frans Weisz dé verfilmer van de problematiek waar Joodse Holocaust-overlevenden en hun kinderen mee kampten. De trilogie “Leedvermaak”, “Qui Vive” en “Happy End” vormen daarvan een neerslag. Indruk maakte ook de verfilming van het leven van Duits-Joodse schilderes Charlotte Salomon (1917-1943) wiens werk Weisz nog altijd bezig houdt; na de speelfilm “Charlotte” in 1981 kwam hij in 2012 met de documentaire “Leven? Of Theater?” In NRC van 11 april 2012 zegt hij daarover: “Ik dacht er helemaal klaar mee te zijn, ik wilde na het voltooien van “Leedvermaak”, “Qui Vive” en “Happy End” niets meer met de oorlog. Maar ik ben op een punt in mijn leven waarop ik het verlangen heb alles bij elkaar te brengen. Dat alles op zijn plek valt. Ik probeer dingen te vervolmaken, het verleden zin te geven.”