Er is een fout opgetreden, probeer het later nog eens.

De NPO app

Download

Webcam ELL, 19-10-2013

17 okt 2013 10:23

NTR

Ze heeft al meer dan 800 werken op haar naam staan en werd in 2009-2010 gekozen tot Kunstenaar van het Jaar. Schilder en beeldend kunstenaar Ans Markus is deze week te gast in Een Leven Lang. In haar lange carrière verbeeldde ze meerdere thema’s, ‘De Taal van het Lichaam’, Medea en Hommages aan grote couturiers. Maar het meest bekend werd ze door de ‘windsels’ die de kwetsbaarheid van de mens laten zien. Ze sierden in de jaren ’80 de covers van de romans van Marijke Höweler. Pas later werd bekend dat ze Markus bevrijdden van de last van het slechte huwelijk dat ze achter de rug had. "Met het thema ‘windsels’ ben ik nog steeds niet klaar. Deze kwetsbaarheid heb ik ook gezien bij mijn 101-jarige moeder die vorige week overleed. Ik bezocht haar dagelijks en nooit wist je van tevoren wie van de hoogbejaarden in het tehuis waar mijn moeder woonde, er de volgende dag nog zal zijn.” Ans Markus werd des te sterker geconfronteerd met de kwetsbaarheid van het bestaan toen vorig jaar haar broer onverwacht overleed. “In je werk kun je alleen maar je eigen gevoel volgen. Ik ben wel ‘feministisch’ genoemd. Ik denk dat dat komt omdat veel vrouwen zich in mijn werk herkennen.”

Ze heeft al meer dan 800 werken op haar naam staan en werd in 2009-2010 gekozen tot Kunstenaar van het Jaar. Schilder en beeldend kunstenaar Ans Markus is deze week te gast in Een Leven Lang. In haar lange carrière verbeeldde ze meerdere thema’s, ‘De Taal van het Lichaam’, Medea en Hommages aan grote couturiers. Maar het meest bekend werd ze door de ‘windsels’ die de kwetsbaarheid van de mens laten zien. Ze sierden in de jaren ’80 de covers van de romans van Marijke Höweler. Pas later werd bekend dat ze Markus bevrijdden van de last van het slechte huwelijk dat ze achter de rug had. "Met het thema ‘windsels’ ben ik nog steeds niet klaar. Deze kwetsbaarheid heb ik ook gezien bij mijn 101-jarige moeder die vorige week overleed. Ik bezocht haar dagelijks en nooit wist je van tevoren wie van de hoogbejaarden in het tehuis waar mijn moeder woonde, er de volgende dag nog zal zijn.” Ans Markus werd des te sterker geconfronteerd met de kwetsbaarheid van het bestaan toen vorig jaar haar broer onverwacht overleed. “In je werk kun je alleen maar je eigen gevoel volgen. Ik ben wel ‘feministisch’ genoemd. Ik denk dat dat komt omdat veel vrouwen zich in mijn werk herkennen.”