Er is een fout opgetreden, probeer het later nog eens.

De NPO app

Download

De A van autosnelweg

14 apr 2014 22:00

NTR • 3 min

In Nederland hebben de snelwegen een A nummer. Zoals bijvoorbeeld de A1, de A2 of de A7. Die A staat voor autosnelweg. Je hebt daarnaast ook wegen die beginnen met een N, wat staat voor niet-autosnelweg. Heel simpel eigenlijk, maar wie heeft die snelwegnummers bedacht?

Hallo ik ben Tess en ik ben 12 jaar en ik kom uit Rotterdam. Mijn vraag ging over de Rijkswegen want alle Rijkswegen zijn genummerd. Ik wil graag weten of daar een volgorde in zat en wie dat heeft bepaald. Ik woon vlak bij de A16 en een stukje verderop heet dat dan de A20. Hoe kan dat nou? Het is natuurlijk heel handig Tess dat de wegen nummers hebben. Als je met je auto op de snelweg rijdt dan kan je er eigenlijk niet omheen. Boven en naast je staan borden met cijfers en letters zodat je precies weet waar je bent. Op die borden op de weg staat niet alleen hoe hard je mag, 100 km/u in dit geval, maar ook waar je precies bent en op welke weg. De A-snelweg wordt aangeduid met witte letters op een rode achtergrond, de A2 in dit geval. Daaronder staat dan waar je bent op de A2 en aan welke kant. Rechts in dit geval. Dat is heel erg handig als je niet goed op zit te letten en je bijvoorbeeld een ongeluk krijgt. Dan weten de hulpverleners precies waar ze moeten zijn. Ik zit op de A2; 67,2 rechts help! Nee, ik zit natuurlijk gewoon in de Klokhuis studio's. Niks aan de hand. Er zijn nogal wat snelwegen in ons kleine landje, moet je kijken. Hier vanaf Amsterdam loopt de A1 helemaal door naar de Duitse grens toe. De A2 loopt naar het zuiden van ons land, Maastricht. Zelfs de Afsluitdijk, moet je zien hier de A7 is ook een snelweg. Je kent ze wel van de filemeldingen op de radio. De A28, de A58, de A79. De Nederlandse snelwegen hebben allemaal een A-nummering. De A staat voor autosnelweg. Simpel. Je hebt ook wegen met geel en zwarte lettertjes, die beginnen met een N. De N staat voor niet-autosnelweg. Het lijkt een wirwar van wegen en dat is het natuurlijk ook maar er zit wel een plan achter. Dit is het eerste Rijks wegenplan uit 1927. Er waren toen nog niet zoveel auto's maar ze wilde wel de grote steden Amsterdam, Den Haag en Utrecht met een wegennet met elkaar verbinden. Er volgde nog meer plannen maar dit is dus echt het allereerste. Tweemaal zo snel als voorheen, dat wil zeggen in een half uur, kan men van Amsterdam naar de Domstad rijden. Op een veilige kaarsrechte weg die niet meer doorkruist wordt door wegen op gelijk niveau. Met allerlei kunstwerken als viaducten en bruggen is hierin voorzien. Deskundigen hebben uitgerekend dat deze weg alleen al een benzinebesparing van 2 miljoen liter per jaar oplevert. Het was een plan van wegen die ze in de toekomst wilde bouwen. Ze begonnen in Amsterdam, de hoofdstad van Nederland want dat had prioriteit. Daar wilde ze beginnen. De wegen rondom Amsterdam hebben daarom ook hele lage nummers. Hier loopt Rijksweg 1, hier loopt Rijksweg 2. Vanaf 1976 zouden ze een A nummer krijgen, toen heetten ze de A1 en de A2. De A1 was als eerste gepland maar niet als eerste aangelegd. Dit stukje snelweg, de A12 tussen Voorburg en Zoetermeer was in 1936 al geopend. Waarom ze daar zijn begonnen weten we niet. De nummers zijn dus toegekend op basis van planning en niet in volgorde van aanleggen. Dus Tess, die wegen bij jou in de buurt zijn lang geleden bedacht door wegenplanners van Rijkswaterstaat. Je kan het verschil goed zien bij het eerste plan uit 1927 en hoe het er nu uitziet. Er zijn nu enorm veel wegen bijgebouwd. Het is bijna een soort spinnenweb van genummerde wegen geworden. Je zou bijna terugverlangen naar vroeger. Volgens mij waren er toen een stuk minder files.