Er is een fout opgetreden, probeer het later nog eens.

De NPO app

Download

VPRO, 1 februari 1981 (deel 2)

25 nov 2013 19:31

VPRO • 26 min

Serie praatprogramma's, waarin schrijvers olv Harry Mulisch discussiëren over literatuur en aanverwante onderwerpen. In deze aflevering, met Johan Fabricius, Gerrit Krol, Jan Wolkers en Rudolf Geel, ligt de nadruk op de vraag wat een schrijver met zijn werk bedoelt. Makers Mulisch, Harry (presentatie) Vanvugt, Ewald (redactie) Bie, Wim de (redactie) Braak, Krijn ter (regie) Duyns, Cherry (redactie) Jens, Ellen (productie) Beschrijving Volgens de schrijvers is het vrijwel onmogelijk antwoord te geven op de vraag wat de schrijver met zijn werk bedoelt, omdat er vaak meer in zit dan de schrijver zelf weet. Ze zijn het met elkaar eens dat de bestaande vorm van literatuuronderwijs, waarbij leerlingen veelal vragen over een roman of een gedicht moeten beantwoorden en de bedoeling van de auteur moeten weergeven, niet voldoet. Toch kan literatuuronderwijs niet zonder meer worden afgeschaft. Ook literaire kritieken schieten vaak te kort, omdat recensenten hun eigen interpretatie aan een boek of gedicht opleggen en zo voorbij gaan aan de eigenlijke bedoeling van het werk.

Serie praatprogramma's, waarin schrijvers olv Harry Mulisch discussiëren over literatuur en aanverwante onderwerpen. In deze aflevering, met Johan Fabricius, Gerrit Krol, Jan Wolkers en Rudolf Geel, ligt de nadruk op de vraag wat een schrijver met zijn werk bedoelt. Makers Mulisch, Harry (presentatie) Vanvugt, Ewald (redactie) Bie, Wim de (redactie) Braak, Krijn ter (regie) Duyns, Cherry (redactie) Jens, Ellen (productie) Beschrijving Volgens de schrijvers is het vrijwel onmogelijk antwoord te geven op de vraag wat de schrijver met zijn werk bedoelt, omdat er vaak meer in zit dan de schrijver zelf weet. Ze zijn het met elkaar eens dat de bestaande vorm van literatuuronderwijs, waarbij leerlingen veelal vragen over een roman of een gedicht moeten beantwoorden en de bedoeling van de auteur moeten weergeven, niet voldoet. Toch kan literatuuronderwijs niet zonder meer worden afgeschaft. Ook literaire kritieken schieten vaak te kort, omdat recensenten hun eigen interpretatie aan een boek of gedicht opleggen en zo voorbij gaan aan de eigenlijke bedoeling van het werk.