Er is een fout opgetreden, probeer het later nog eens.

De NPO app

Download

De Rekenkamer

Parfum

18 jun 2015 20:30

KRO • 25 min

We duiken in de geuren van rozen en sandelhout om op zoek te gaan naar de werkelijke prijs van parfum.

We duiken in de geuren van rozen en sandelhout om op zoek te gaan naar de werkelijke prijs van parfum. Elk jaar verschijnen er weer nieuwe parfums op de markt, zo werden er in 2012 zo'n 1330 nieuwe luchtjes gelanceerd, dat zijn er ruim drie per dag. Tegenwoordig heeft ook elke celebrity een eigen parfum: Justin Bieber verkoopt zijn fans een beetje hoop in een flesje parfum genaamd 'Someday', Britney Spears verkoopt dromen in een flesje parfum genaamd 'Fantasy' terwijl Christina Aguilera juist 'stoute dromen' verkoopt met haar parfum 'Red Sin'. Marilyn Monroe zorgt er nog steeds voor dat haar favoriete Chanel No.5 een van de best verkopende parfums ter wereld is. Maar dit beroemde flesje parfum kost al snel 90 euro voor slechts 50 ml. Wat maakt parfum nu zo duur? De Rekenkamer bezoekt dé parfumhoofdstad van de wereld; Grasse in Frankrijk, waar we op zoek gaan naar de kosten van de geheimzinnige ingrediënten van parfum. Hier leren we niet alleen dat sommige ingrediënten een hoge prijs hebben - zo kost het sap van de orris wortel zo'n 140.000 euro per liter - maar ook dat goede neuzen een prijskaartje hebben. Zo ligt het salaris van een bekende 'neus' tussen de 50.000 tot 70.000 euro per maand. We bezoeken een parfumflesjesfabriek waar we er achter komen dat een flesje soms duurder is dan de inhoud zelf. Tevens laten we een test uitvoeren en ontdekken we wat de geheime ingrediënten zijn van Chanel No.5 en wat de kosten daarvan zijn.

De Rekenkamer >