Er is een fout opgetreden, probeer het later nog eens.

De NPO app

Download

De Monitor

Verkeersveiligheid

Zo 14 mei 22:40

KRO-NCRV • 25 min

Als bewoners klagen over verkeersonveilige situaties, worden ze nog al eens van het kastje naar de muur gestuurd. Politie en gemeenten wijzen naar elkaar als het gaat om de verantwoordelijkheid.

Afgelopen jaar waren er zo'n 600 dodelijke verkeersongelukken. Dat zijn er twee per dag. Het Ministerie van Verkeer en Veiligheid heeft als doelstelling om dat aantal in de komende jaren flink omlaag te brengen naar maximaal 500 in 2020. Het is aan de wegbeheerders (gemeenten, provincies en het Rijk) om een zo veilig mogelijke verkeerssituatie te creëren. Maar wij krijgen steeds meer tips van zowel burgers als deskundigen dat er ook veel beter gehandhaafd zou moeten worden door de verkeerspolitie. Verkeersveiligheid is van de agenda verdwenen en dat is een serieus probleem, vertellen deskundigen ons. 'Als handhaving serieuzer wordt genomen zouden er minder slachtoffers vallen in het verkeer,' zegt Peter van der Knaap, directeur van het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). In dit dossier besteedde De Monitor al eerder aandacht. Toen ging het vooral over de klachten van bewoners over een bepaalde verkeersonveilige situatie en of ze gehoord werden door hun gemeente. Deze aflevering richt zich op de handhaving. Want in het onderzoek lijken gemeente en politie vaak naar elkaar te wijzen bij verkeersonveilige situaties. Als bewoners klagen, worden ze regelmatig van het kastje naar de muur gestuurd. De gemeente zegt: 'Je moet bij de politie zijn, want die moet beter handhaven.' En de politie zegt: 'De gemeente gaat als wegbeheerder over de veiligheid en over hoe de weg is ingericht.' En ondertussen groeit ook dit jaar weer het aantal verkeersslachtoffers. Wie moet hier de handschoen oppakken: de gemeentes of politie? Of is het een kwestie van de handen meer ineenslaan?

De Monitor >