Er is een fout opgetreden, probeer het later nog eens.

De NPO app

Download

Labyrint

2 mrt 2011 12:02

VPRO • 30 min

Labyrint - Hoe geheim zijn uw gedachten eigenlijk nog? Zullen alle bedrijven die ons hun product willen verkopen gaan inspelen op onze onbewuste verlangens?

De nieuwste trend  in het marktonderzoek:  neuro-wetenschap. Want uw hersenen weten veel beter wat u wilt dan u zelf denkt. Hoe geheim zijn uw gedachten eigenlijk nog? En kun je zelf controle krijgen over onbewuste signalen in het brein? Vergeet de vragenlijsten, de consumentenpanels en de focusgroepen: de moderne marktonderzoeker bekijkt het consumentenbrein in de hersenscanner. Want wat mensen zéggen, blijkt lang niet altijd overeen te komen met wat ze werkelijk dénken.  En neurowetenschapper Rainer Goebel (Universiteit Maastricht) probeert mensen juist controle te laten krijgen over onbewuste processen in hun brein. Met neurofeedback koppelt hij de hersensignalen uit de fMRI-scanner terug naar de persoon in de scanner. Zo hoopt hij mensen met een fobie, depressie en mogelijk zelfs schizofrenie van hun klachten af te helpen.