Er is een fout opgetreden, probeer het later nog eens.

De NPO app

Download

20 december 2008

15 mei 2013 14:50

Live Zaterdagmatinee 20 december De Derde orkestsuite van Bach is een prachtig, feestelijk stuk met in de ouverture een glansrol voor de viool. En natuurlijk de beroemde 'Air'. De Fin Olli Mustonen, klavecinist, pianist en componist, toont in veel composities een voorkeur voor barokke, polyfone technieken. Kenmerkend genoeg begint het Tripelconcert voor drie violen en orkest met een ouverture. Van zijn in 1996 overleden landgenoot Joonas Kokkonen hoort u een van diens laatste composities ...Durch einen Spiegel..., 'Metamorfosen voor twaalf strijkers en klavecimbel'. Refereert Mustonen in zijn concert aan de suite, Kokkonen schreef een verkapt klavecimbelconcert. Tot slot klinkt Mozarts barokke, naar het muzikaal verleden terugblikkende Pianoconcert in c. Met een intens eerste deel vol chromatiek en stijlcitaten à la C.Ph.E. Bach, een veel vriendelijker langzaam deel en een zeer inventief variatiedeel dat qua sfeer terugkeert naar het eerste deel.

Live Zaterdagmatinee 20 december De Derde orkestsuite van Bach is een prachtig, feestelijk stuk met in de ouverture een glansrol voor de viool. En natuurlijk de beroemde 'Air'. De Fin Olli Mustonen, klavecinist, pianist en componist, toont in veel composities een voorkeur voor barokke, polyfone technieken. Kenmerkend genoeg begint het Tripelconcert voor drie violen en orkest met een ouverture. Van zijn in 1996 overleden landgenoot Joonas Kokkonen hoort u een van diens laatste composities ...Durch einen Spiegel..., 'Metamorfosen voor twaalf strijkers en klavecimbel'. Refereert Mustonen in zijn concert aan de suite, Kokkonen schreef een verkapt klavecimbelconcert. Tot slot klinkt Mozarts barokke, naar het muzikaal verleden terugblikkende Pianoconcert in c. Met een intens eerste deel vol chromatiek en stijlcitaten à la C.Ph.E. Bach, een veel vriendelijker langzaam deel en een zeer inventief variatiedeel dat qua sfeer terugkeert naar het eerste deel.