Er is een fout opgetreden, probeer het later nog eens.

De NPO app

Download

Brandpunt

Brandpunt

27 mrt 2011 22:15

• KRO • 45 min

Serie reportages met veel ruimte voor onderzoeksjournalistiek en het buitenland. Betrokken kwaliteitsjournalistiek, gegoten in meeslepende verhalen.

Nederland koopt jaarlijks voor 450 miljoen euro aan  Spaanse groenten. Uit een gezamenlijk onderzoek van KRO Brandpunt en KRO Reporter blijkt dat een deel van die groenten onder erbarmelijke omstandigheden wordt geteeld. Een Britse mensenrechtenorganisatie noemt het slavenarbeid. Duizenden illegale Afrikaanse immigranten worden slecht betaald en wonen in krotten. Onze supermarkten beloven ons dat ze streven naar duurzaamheid en goede arbeidsomstandigheden bij al hun leveranciers. Maar in de Zuid- Spaanse kassen schiet de controle tekort, blijkt uit de uitzending van  Reporter, die zaterdag wordt uitgezonden. In Brandpunt de reactie van de supermarkten en Nederlandse telers. Het is de moeder der revoluties in Noord-Afrika, de opstand in Tunesië. Begin dit jaar komen honderdduizenden Tunesiërs in het geweer tegen het regime. Strijdend voor een betere toekomst. Na een paar weken is de gehate leider Ben Ali verdreven. Maar nu de Tunesiërs zich vrijgevochten hebben is de stroom bootvluchtelingen die hun land vaarwel zegt, groter dan ooit. Een intrigerende tegenstrijdigheid. Verslaggever Aart Zeeman praat in Tunesie met de gelukzoekers die hun land willen verlaten. Waarom willen zij uit het land vluchten waar ze uit alle macht voor hun vrijheid hebben gevochten? Volgens de nieuwste wetenschappelijke inzichten is het een volmaakte illusie dat we bewuste consumenten zijn. 95 procent van onze koopbeslissingen maken we onbewust. Hersenkundigen kunnen met behulp van geavanceerde apparatuur voorspellen wat we fijn, lekker, aangenaam of juist weerzinwekkend en onaangenaam vinden. Er zit, zeggen zij, zoiets als een koopknop in ons hoofd. Als je weet hoe die werkt, dan heb je de heilige graal van ons koopgedrag in handen. Fons de Poel duikt in de wereld van de neuromarketing

Brandpunt >