Alles
VPROJazzLivenl
In VPROJazzLive op donderdag 25 juli 2013: een keuze uit de CD's van het New Yorkse label Moonjune. >>> Volg ons ook op Facebook! Bijvoorbeeld het vrolijke en energieke Redline, van de CD Last Chapter of Dreaming van het duo Marbin, dat zijn saxofonist Danny Markovitch en gitarist Dani Rabin. De twee vonden elkaar in Israël in 2007, verhuisden vervolgens naar Chicago waar dit jaar hun tweede CD uitkwam. Moonjune is een label uit New York, opgericht en geleid door Leonardo Pavkovich, gekenmerkt door een voorliefde voor jazzy progrock en evenzeer door een sterke voorkeur voor krachtige gitaristen. Of het nou tegenzit in de muziekbusiness of niet, Pavkovich gaat nog altijd vrolijk door met het uitbrengen van albums, misschien omdat wat hij publiceert vooral muziek is die een specifieke groep liefhebbers over de hele wereld aanspreekt. En waarbij hij ook talenten opspoort van over de hele wereld, in Indonesië bijvoorbeeld, of in Brazilië: het PowerTrio The Last Tribe, met gitarist Nelson Coelho, touch-guitar bespeler Jorge Pescara en drummer Miguel Angel. Het drietal maakt tijdloze, toegankelijke muziek, uiterst energiek, met op de voorgrond virtuoos gitaarspel. Leonardo Pavkovich heeft de afgelopen jaren ook een aantal re-issues het licht doen zien, onder meer van meestergitarist Allan Holdsworth. Zoals de oorspronkelijk in 1996 verschenen CD None too soon. Allan Holdsworth op gitaar, Gordon Beck op toetsen, Gary Willis op de basgitaar en Kirk Covington op drums. Holdsworth bespeelt hier trouwens behalve de gitaar ook de Synthaxe, een gitaar-achtige interface om een synthesizer te bespelen. None too soon is een verzameling herinterpretaties van bekende jazzstukken van bijvoorbeeld John Coltrane, Bill Evans en Django Reinhardt. Het idee was om te proberen een herkenbaarder soort muziek te maken, uit de niet onbegrijpelijke maar ook niet helemaal terechte vrees dat Holdsworth met zijn eigen stukken "langs het publiek zou zeilen" om een uitspraak van Gordon Beck te parafraseren. Allan Holdsworth bracht in 2006 een tribute aan een fusion-grootheid uit de jaren '70 van de vorige eeuw, Tony Williams. The Tony Williams Lifetime was een jazzrock-band opgericht in 1969 met John McLaughlin op gitaar, en Larry Young (aka Khalid Yasin) op orgel. Een paar jaar later, in 1972, nog kortstondig heropgeleefd als het trio Life Time Experience, met bassist Stanley Clarke en violist Jean Luc-Ponty. Jazzcritici vonden het maar niks, deze fusion met veel te veel rock-invloeden, maar naderhand is de cruciale betekenis van de band wel ingezien. Holdsworth bracht een eerbetoon aan deze historische band met toetsenist Alan Pasqua, bassist Jimmy Haslip en drummer Chad Wackerman. Niet zo lang geleden bracht Moonjune nog een CD uit met opnamen van enige tijd geleden van Allan Holdsworth, uit 2001 om precies te zijn: Flattire, een album met de ondertitel Music From A Non-Existent Movie. Een van de meer introspectieve albums van Holdsworth, toendertijd in kleine oplage uitgebracht, en met vrijwel uitsluitend stukken die gespeeld zijn op de Synthaxe. Holdsworth zelf licht toe dat hij vlak voor de opnamen van dit album juist een moeizame echtscheiding achter de rug had. Maar wat ook meespeelde was zijn oude wens ooit nog eens muziek voor een film te maken. Nooit gedaan, maar wel altijd de wens gehad. De stukken op dit album zijn allemaal gecomponeerd met het idee dat het begeleidingsmuziek zou zijn bij filmbeelden. Technisch niet per se moeilijk of virtuoos, maar wel met die visuele associatie steeds in gedachten. De naam van het label Moonjune is overigens een verwijzing naar een befaamd stuk van Robert Wyatt, toendertijd drummer en zanger van de Canterbury Scene-band Soft Machine. Op de dubbel-lp Third van Soft Machine vind je het plaatkantlange stuk Moon in June, geschreven door Wyatt, en dat meesterwerk is de inspiratiebron geweest voor de naam van Moonjune. Soft Machine bestaat al jaren niet meer, maar wel zijn er nadien verschillende bands geweest met leden uit de verschillende fasen van het bestaan van de groep, die onder verschillende namen, waaronder Soft Machine Legacy, oud en nieuw werk hebben uitgevoerd en opgenomen. In 2002 begonnen als Soft Works, maar nu dus als Soft Machine Legacy en naar ik heb begrepen zelfs kortweg wederom onder de oude naam Soft Machine. Met een bezetting waarin zowel oudgedienden als een veel jongere musicus te vinden zijn verscheen eerder dit jaar de CD Burden of Proof, met goeddeels nieuwe composities die echter een duidelijk en sterke voortzetting zijn van de stijl van het werk van Soft Machine uit de late jaren '70. Fluitist en saxofonist Theo Travis vertegenwoordigt de jongere generatie - hij is uit 1964 -, en verder treffen we gitarist John Etheridge, drummer John Marshall en bassist Roy Babbington, en die zijn allemaal uit de jaren '40. Opmerkelijk genoeg brengt Pavkovich ook regelmatig muziek uit van bands uit Indonesië. Bijvoorbeeld de CD Dictionary 2 van het jazzrock trio Ligro uit Djakarta. Het trio bestaat sinds 2004, en omvat gitarist Agam Hamzah, bassis Adi Darmawan, en drummer Gusti Hendy. Als je de naam van het trio achterstevoren leest, krijg je het Bahasa Indonesia woord voor durfals, gekke typen in de goeie zin van het woord. Of de verbluffende gitarist Tohpati, leider van het powertrio Tohpati Bertiga. Het drietal bracht een CD uit in 2012 getiteld Riot. Live opgenomen in een kleine studio in Djakarta, geen of bijna geen overdubs. Of gitarist Dewa Budjana, van wie een CD verscheen met opnamen die verspreid over de afgelopen dertien jaar zijn gemaakt op verschillende lokaties in Indonesië. De gitaar speelt de hoofdrol, maar Dewa Budjana weet zich op de CD verzekerd van de loyale steun van bijvorbeeld drummer Peter Erskine (die ook bij Weather Report speelde) en multi-instrumentalist Howard Levy, bekend geworden van Bela Fleck. De CD heet Dawai in ParadiseDe groep Moraine uit Seattle wordt geleid door gitarist Dennis Rea, met aan weerszijden Alicia DeJoie, viool; James DeJoie, saxofoon, fluit; Kevin Millard, stick; en Stephen Cavit, slagwerk. De eerste CD die Morain uitbracht, in 2008, heette Manifest Density, een sarcastische knipoog naar het begrip Manifest Destiny, de politiek-maatschappelijke stroming die in de tweede helft van de 19e eeuw in de Verenigde Staten voor imperialisme pleitte. Aanhangers geloofden dat het lot de Verenigde Staten had voorbeschikt tot een grote mogendheid uit te groeien, die zich kon meten met de Europese imperia. Het geloof in de superioriteit van het Angelsaksische ras leidde tot een "beschavingsoffensief" overzee en vormde een argument voor het Amerikaans imperialisme, dat eind 19e eeuw aan invloed won. Zo centralistische is de muziek van Moraine bepaald niet, met invloeden uit de math-rock tot en met bebop, Chinese folk en jazzstijlen, Mahavishnu Orchestra, King Crimson, John Abercrombie, en Aziatische klassieke muziek. Antoine Guenet, toetsenist van de Belgische band The Wrong Object, startte in 2009 met nog een andere band, SH.TG.N geheten. Idee ervan was om muziek te maken die als een kogel uit een shotgun kan worden afgevuurd; de stukken die aanvankelijk gemaakt werden waren danook ultrakort, altijd in hoge mate humoristisch, en in geen geval stilistisch vast te pinnen. Geen restricties, geen conventies, geen vooropgestelde vormen of stijlkenmerken. Naderhand voegde zich een zanger bij de groep, Fulco Ottervanger, en werden de stukken langer. Min of meer uit België komt ook de CD Brewed in Belgium van de Engelse toetsenist Alex Maguire. Maguire recruteerde een sextet met Jean-Paul Estiévenart op trompet, Michel Delville op gitaar, Damien Polard (bas), Laurent Delchambre (drums) en Robin Verheyen (sax). Met dat sextet werd een concert gegeven, en dat werd  opgenomen voor het VPRO Radio 6 programma De Wissel, maar naderhand op een mooie CD van Moonjune terechtgekomen. De CD Bani Ahead van de Italiaanse groep Slivovitz laat Europese wortels horen, met een vleugje Balkan, een avant-garde attitude, en een heleboel mediterrane vrolijkheid. Speellijst: 1. CD Last Chapter of Dreaming (Moonjune MJR 050)Danny Markovitch, Dani Rabin: RedlineMarbin5'22" 2. CD Dialeto (Moonjune MJR 054)Nelson Coelho: WindmasterThe Last Tribe6'26"     3. CD None too soon (Moonjune MJR 043)Django Reinhardt: NuagesAllan Holdsworth5'40" 4. CD Blues for Tony (Moonjune MJR 029)Allan Holdsworth, Allan Pasqua: It must be jazzHoldsworth, Pasqua, Haslip, Wackerman8'38" 5. CD Flattire (Moonjune MJR 053)Allan Holdsworth: The Duplicate Man (intro)Allan Holdsworth1'51"6. CD Flattire (Moonjune MJR 053)Allan Holdsworth: The Duplicate ManAllan Holdsworth4'37"7. CD Flattire (Moonjune MJR 053)Allan Holdsworth: Snow MoonAllan Holdsworth7'59"8. CD Burden of Proof (Esoteric Antenna EANTCD 1015)John Etheridge: Burden of ProofSoft Machine Legacy5'51" 8. CD Burden of Proof (Esoteric Antenna EANTCD 1015)Theo Travis: Voyage beyond sevenSoft Machine Legacy4'51" 9. CD Dictionary 2 (Moonjune MJR 047)Agam Hamzah: ParadoxLigro7'11" 10. CD Riot (Moonjune MJR 045)Tohpati: BertigaTohpati Bertiga5'34" 11. CD Dawai In paradise (Moonjune MJR 051)Dewa Budjana: Malacca BayDewa Budjana10'37" 12. CD Manifest Density (Moonjune MJR 028)Dennis Rea: KuruMoraine5'02" 13. CD Sh.tg.n (Moonjune MJR 046)Antoine Guenet: Este Mierda no es democraziaSh.tg.n3'12" 14. CD Brewed in Belgium (Moonjune MJR 022)Alex Maguire: John's FragmentAlex Maguire Sextet9'17" 15. CD Last Chapter of Dreaming (Moonjune MJR 050)Danny Markovitch, Dani Rabin: Blue FingersMarbin3'09"16. CD Last Chapter of Dreaming (Moonjune MJR 050)Danny Markovitch, Dani Rabin: Inner MonologueMarbin4'35"  17. CD Bani Ahead (Moonjune MJR 039)Marcello Giannini: VascelloSlivovitz6'05" nl