LogoOver NPO

Onze prestaties

Hoe scoren we op impact, waarde en bereik?

De waarde van de publieke omroep kunnen we deels uitdrukken in getallen. Kijk- en luistercijfers zijn daar een bekend voorbeeld van, maar we meten ook de waardering en de impact van onze programma’s. Die zaken wegen voor ons als publieke omroep net even wat zwaarder.

Uitgelicht

74

%

Impact

Gemiddeld percentage van kijkers dat vindt dat onze tv-uitzendingen impact hebben. Gemeten naar drie impactwaarden: gevoel, kennis en bijdrage samenleving.

8,3

Publieke waarde

Gemiddeld cijfer publieke waarde, gemeten over 300 televisietitels. 98% van deze titels voldoet aan de minimumnorm van 7,0. Zie de toelichting hieronder.

8,6

Kwaliteit

Gemiddeld rapportcijfer voor de kwaliteit van onze programma’s, ofwel: met vakmanschap gemaakt.

83,4

%

Totaal bereik

De publieke omroep bereikt gemiddeld per week 83,4% van Nederland (13+) via radio, tv, sites en apps.

Publieke waarde

In een markt met steeds meer aanbod en aanbieders is het vergroten van het bereik niet ons hoogste doel. Bij de publieke omroep streven we in de eerste plaats naar impact: heeft een programma op persoonlijk of maatschappelijk vlak publieke waarde? We doen hier uitgebreid onderzoek naar, van heel breed tot specifiek gericht op doelgroepen of zenders. 

Zo toetsen we elk jaar de publieke waarde van een groot aantal afzonderlijke programma's. Zijn ze betrouwbaar, pluriform, onafhankelijk en relevant voor de maatschappij? Ook stellen we het publiek vragen over de bijdrage van onze programma's aan bijvoorbeeld het functioneren van de democratie (twee derde herkent die bijdrage). Of we laten zien in hoeverre amusementsprogramma's de kijker in aanraking brengen met minder toegankelijk aanbod van de publieke omroep.

Alle resultaten

Al onze prestaties rapporteren we jaarlijks in de Terugblik. Dit document beschrijft hoe we onze publieke mediaopdracht in het afgelopen kalenderjaar hebben uitgevoerd.

Of bekijk onze etalage van impactvolle voorbeelden uit de programmering, die de maatschappelijke waarde van de pubieke omroep laten zien.

Terugblik op 2022Impactvolle voorbeelden

Ook interessant

Waar we voor staan
Wat we betekenen
Onze prioriteiten
NPO Logo
Snel naar
Toegankelijkheid
Algemene inkoopvoorwaarden
Privacy en security
Cookiebeleid
Adverteren (Ster)