1200x675 carousel medium 1479480159

YouTubers aan de botox, jonge volgers kijken mee

Boodschappen doen, een avondje naar vrienden en nog even langs de kliniek voor een botoxbeurt.

Boodschappen doen, een avondje naar vrienden en nog even langs de kliniek voor een botoxbeurt. 

Op die manier filmden meerdere vloggers de afgelopen tijd een cosmetische behandeling en gooiden het op YouTube. Vlogger Monica Geuze liet openhartig zien hoe ze haar lippen liet opspuiten, vlogger Manon Tilstra liet een vergelijkbare behandeling bij haar zusje zien. En daar komt kritiek op, want veel mensen zijn bang dat dit het zelfbeeld van jonge meisjes beïnvloedt.

Danique Hoofwijk, hoofdredacteur van het platform Girlscene voor jonge meisjes, is sterk tegen het tentoonstellen van botox bij een jong publiek. "Onze lezers zijn vaak nog maar 12 of 13. Dan is dit echt niet verantwoord."


Hoofwijk sprak vanmorgen op de Social Media Week in Rotterdam over het tonen van botox op sociale media. "Bij Girlscene zijn we als een grote zus voor ons jonge publiek. Dan kun je echt niet over botox of fillers gaan spreken. We hebben een maatschappelijke functie."

Toch zijn er ook gevallen waarbij cosmetische chirurgie wél op Girlscene kan verschijnen, vertelt Hoofwijk. "Als een meisje bijvoorbeeld heel veel last heeft gehad van haar te grote borsten en daar iets aan laat doen. Of als een meisje operaties heeft om haar brandwonden weg te werken. In andere gevallen is het niet welkom op onze website."

Denk na

"We geven media heel makkelijk de schuld van bepaalde fenomenen", vindt De Vries. "Maar we selecteren zelf naar wie we kijken, aan welke vloggers we ons optrekken en welke accounts we volgen."

Alsnog pleit De Vries ervoor dat bloggers en YouTubers nadenken over hun invloed op het leven van jonge volgers. "Ze zijn wel prominent aanwezig in het leven van jonge kijkers: dat draagt een verantwoordelijkheid met zich mee."

Lees meer nieuws bij NOS op 3.