Vlog carousel medium 1479998704

Vlogger mogen geen reclame meer maken

Chocoladerepen of lipsticks promoten in vlogs? Dat mag straks dus niet meer. Vloggers zelf vinden dat prima.

"Deze chocola is echt zó lekker", of "Dit energiedrankje is de beste die er is". Dat soortgelijke dingen hoor je vaak in vlogs, maar binnenkort moet je dan ook duidelijk horen dat het om een reclame gaat. De regels voor vloggers die reclame willen maken gaan namelijk veranderen.

Vloggers moeten dan dezelfde regels gaan naleven die gelden voor tv en radio. Dat betekent dus dat ze duidelijk moeten aangeven aan hun kijkers of ze ergens gewoon enthousiast over zijn of dat ze betaald worden om promotie te maken. Sluikreclame wordt dus verboden.

Sluikreclame?

Maar wat houdt dat dan precies in, sluikreclame? Sluikreclame is het aanprijzen van producten zonder dat duidelijk is dat het om reclame gaat. In de James Bond film Spectre heeft Heineken bijvoorbeeld veel geld neergeteld zodat 007 een flesje Heineken drinkt. Of zoals in de film The Truman Show, daar wordt nogal duidelijk 'sluik'reclame gemaakt voor de kijkers van de show.


Blij met nieuwe regels

Als je nou denkt dat YouTubers dat niet leuk vinden heb je ´t mis. Mascha Feoktistova is bijvoorbeeld zo´n YouTuber die het wel fijn vindt.


Mascha spreekt een paar keer per week haar volgers toe via haar kanaal Beautygloss. "Alleen maar fijn als er extra duidelijkheid komt. Er is een enorm grijs gebied voor YouTubers rondom product placement", zegt Mascha.

Het duur trouwens nog wel even voor het echt zo ver is, de verwachting is dat het nog wel 1 tot 1,5 jaar duurt voor de wetgeving er is.

Lees er meer over in het artikel bij NOS op 3