Cafe society carousel medium 1470990840

Popcorntijd: Café Society, Bad Moms en Begin Again

In Popcorntijd bespreekt André Nientied wekelijks filmnieuws en de beste kijktips. Deze week: Café Society, Bad Moms en Begin Again

Café Society
Woody Allen mag dan de 80 zijn gepasseerd, de scenarioschrijver/regisseur levert nog elk jaar een film af. Die films, meestal zedenkomedies, zijn de ene keer beter (Irrational Man, Blue Jasmine) dan de andere keer (Magic in the Moonlight, To Rome with Love) maar altijd onmiskenbaar Woody Allen-films. Dat begint al met de witte letters op een zwarte ondergrond tijdens de optiteling, steevast met een deuntje jazzmuziek erbij.  

Die jazz past goed bij Café Society dat zich afspeelt in de jaren dertig. De naïeve Bobby (Jesse Eisenberg, eerder te zien in To Rome with Love) ontvlucht zijn drukke joodse Newyorkse familie en reist af naar Los Angeles in de hoop daar een baantje te vinden. Hij klopt aan bij zijn oom Phil Stern (Steve Carell), een ijdele Hollywood-agent die een enorme namedropper is en niet op neef Bobby zit te wachten. Uiteindelijk geeft hij Bobby toch een kans als assistent en stuurt hem op pad met zijn andere assistente, Vonnie (Kristen Stewart), die Bobby moet inwijden in Hollywood. Ze kunnen het zo goed met elkaar vinden dat Bobby verliefd wordt op Vonnie – maar Vonnie heeft al iemand. Wie dat is laat zich raden.

Café Society is weer een typische Allenfilm, met een op Allen zelf gemodelleerde schlemiel als hoofdpersoon, geestige oneliners (‘leef elke dag als je laatste, dan krijg je op een dag gelijk’) en een relatie tussen een oudere man en jonge vrouw, ook al zo’n typisch Allen-thema. De drukke joodse familie lijkt dan weer uit Radio Days (1987) te zijn weg gestapt. Het ziet er bijzonder fraai uit, vooral het Hollywood-deel, en Woody Allen zal er vast geen nieuwe zieltjes mee winnen, maar voor zijn vaste schare fans is dit weer een van de betere Allen-films.

Bad Moms
Wie liever naar The Hangover gaat dan naar een Woody Allen-film en zijn komedies dus liever platvloers dan fijnzinnig heeft kan terecht bij Bad Moms – van de makers van The Hangover. Eerder zagen we al de kerstman (Bad Santa), een onderwijzer (Bad Teacher) en buren (Bad Neighbours) over de schreef gaan – en dan tel ik Dirty Grandpa niet eens mee. Maar het uitgangspunt is steeds hetzelfde: personen van wie je het niet verwacht misdragen zich. Dit keer zijn het dus moeders.

In Bad Moms speelt Mila Kunis een werkende moeder die langzaam bezwijkt onder de druk haar taken als huismoeder te combineren met een parttime baan. Haar kinderen zijn verwend, haar man een slapjanus die alleen stijf wordt bij internetporno en haar baas is een leeghoofd. Wanneer er dan ook nog allerlei buitenschoolse activiteiten van haar worden verwacht door een bitchy control freak (Christina Applegate) is de maat vol en gooit ze het bijltje erbij neer – en gooit ze vervolgens zichzelf vol in de kroeg. Ze krijgt er meteen twee vriendinnen bij die het moederschap ook op geheel eigen wijze invullen.

Origineel is het allemaal niet, en subtiel evenmin, maar er zitten genoeg goede grappen in de komedie om moeders en andere toeschouwers een leuke avond te bezorgen. Maar echt subversief wordt het nooit, want écht slechte moeders bestaan natuurlijk niet in Amerikaanse films, zelfs niet in komedies van de makers van The Hangover.

Begin Again
Een andere komedie, of eigenlijk meer een feelgoodmovie, is vrijdag te zien bij de NPO: Begin Again van John Carney (Once). Keira Knightley speelt Gretta, een verlegen Britse singer/songwriter die in een New Yorkse bar tegen haar zin op het podium wordt gehaald. Daar zingt ze met dunne stem een eigen nummer dat alleen enthousiast wordt ontvangen door een dronken man in de bar: de gesjeesde platenbaas Dan (Mark Ruffalo). Hij wil meteen een plaat maken met Gretta, maar zij bekijkt de dronkenlap met terechte argwaan. Maar ook wanneer hij nuchter is houdt hij vol en komt het uiteindelijk tot een samenwerking die tevens een mooie muzikale - en deels geïmproviseerde - ode aan zomers New York oplevert.

De soundtrack van Begin Again is overigens ook niet verkeerd.

Begin Again, vrijdag 12 augustus om 21:25u bij BNN op NPO3


Andre NientiedOver André

Eerst even wat schaamteloos name-droppen: van Matt Dillon tot Matt Damon, van Michael Fassbender tot Michael Douglas en van Martin Freeman tot Morgan Freeman (en dat was alleen maar de M): André Nientied interviewde bijna iedereen. Hij schreef jarenlang recensies, artikelen en interviews voor onder meer Nieuwe Revu en Nu.nl en reisde tientallen malen af naar Los Angeles en de filmfestivals van Cannes en Venetië. Maar zijn favoriete film blijft The Big Lebowski.
@nientied