Alles
nl
Na-oorlogse architectuur Hij is bij weinig mensen bekend, toch kent iedereen zijn gebouwen. De Euromast om maar iets te noemen, of het Groothandelsgebouw, ook in Rotterdam. Maar ook het markante Johnson Wax gebouw in Mijdrecht, een gebouw dat als een boemerang boven het water zweeft. Of het Provinciehuis in Den Bosch. Gebouwen met een onbeschaamde allure. De architect Hugh Maaskant was de belichaming van de na-oorlogse vooruitgang. Zijn uitbundigheid werd eind jaren zestig verguist. Pas de laatste jaren krijgt zijn werk de waardering die het verdient. Zijn werk was een interessante mengeling van grootschalig denken, het toepassen van nieuwe technieken en hoog technologische snufjes. Michelle Provoost promoveerde op zijn werk aan de Universiteit van Groningen. Zij meent dat de gebouwen van Maaskant een perfecte afspiegeling vormen van Nederland in de jaren vijftig en zestig. Vorige week verscheen de handelseditie van haar proefschrift. In Noorderlicht radio een gesprek met Michelle Provoost over haar proefschift en deze vergeten architect. ***** Proefschrift: 'Hugh Maaskant. Architect van de vooruitgang'. Michelle Provoost. Uitgeverij 010, Rotterdam. ISBN 90 6450 497 0. Euro 59,50. ***** Meer Maaskant: Vorige week is het Architectuur Filmfestival Rotterdam geopend met een documentaire over Hugh Maaskant, getiteld 'Grootste architect van Nederland'. Deze film van architect/filmer Jord den Hollander is door de AVRO uitgezonden in het programma Close-Up en wordt zaterdag 28 juni om 12.00 uur herhaald. Tot aanstaande zondag vindt de Maaskant Gebouwen Manifestatie plaats in Rotterdam. Hiervoor is een tentoonstelling ingericht en zijn excursies georganiseerd. Via de internet-link hiernaast kunt u openingstijden en meer informatie vinden. ----- NIEUWSBERICHTEN Biseksualiteit Vrouwen zijn biseksueler dan mannen, zo blijkt uit een Ameriaanse studie in het vakblad Psychological Science. Mannen die naar een erotische film kijken, reageren precies zoals je van ze mag verwachten. Homoseksuele mannen worden opgewonden van vrijende heren, terwijl heteroseksuele mannen pas opgewonden raken als er dames in beeld komen. Maar bij vrouwen ligt het anders. Zij blijken even opgewonden te raken van mannen als van vrouwen. En dat geldt zowel voor heteroseksuele, als voor lesbische vrouwen. De onderzoekers bepaalden de opwindingsgraad ondermeer door metingen aan de geslachtsorganen. Maar zij twijfelden of metingen aan de vagina wel vergelijkbaar zijn met metingen aan de penis. En daarom verzon het team een list: zij lieten de erotische films zien aan transseksuele mannen, die zich hadden laten ombouwen to vrouw, en dus vrouwelijke geslachtsorganen hadden. Bij deze mannen kon de genitale opwinding op dezelfde wijze gemeten worden als bij vrouwen. Zoals verwacht reageren de transsexuele mannen net als alle andere mannen. Hieruit concluderen de onderzoekers dat het gevonden opwindings-verschil geen meetfout is, maar een fundamenteel verschil tussen de seksen. ***** Keiharde commercials Bijna iedereen zet de TV zachter als de STER begint, omdat de reclameboodschappen veel harder klinken dan de andere programma’s. Toch zijn ze dat niet. En daarom zijn nieuwe geluidsmeters nodig om het ‘subjectieve lawaai’ van reclamespotjes aan te pakken. In normale programma’s varieert het geluidsniveau van de uitzending, zodat een rustig gesprek niet even hard klinkt als een explosie. De zenders passen het volume van de uitzending aan op basis van het hardste geluid. Om nu toch boven de rest uit te komen, halen de reclamemakers een truc uit. Zij variëren het geluidsniveau van de spotjes niet. Alle passages klinken vrijwel even hard. Daardoor ligt het gemiddelde volume van een reclamespotje veel hoger. Tot nu toe bestond er nog geen methode om het gemiddelde geluidsniveau te meten. Vanwege de vele klachten van kijkers en luisteraars is een internationaal team begonnen aan de ontwikkeling van een nieuw systeem, dat de subjectieve ervaring van onze oren meet. Want ook in het buitenland kampt men met keiharde commercials. ***** Oer-soepschildpad Is het nu een soepschildpad of een lederschildpad? Bioloog Eric Mulder houdt zich al decennia lang bezig met die vraag. Hij bestudeerde fossielen van een reuzenschildpad die gevonden zijn in de buurt van Maastricht. Hier lag 70 miljoen jaar geleden de Krijtzee; een ondiepe, tropische zee vol dieren en planten. En na uitvoerig onderzoek van de schildpad-skeletten is de bioloog er eindelijk uit: het Limburgse dier was een soepschildpad, maar wel eentje die zijn leven lang kenmerken van een baby heeft behouden. ***** Overige berichten over kannibalistische bacterien en meer informatie over oersoepschildpadden kunt u terugvinden bij 'Nieuws'. ----- Waterstof en de ozonlaag Opschudding de afgelopen week. “De Schone droom verstoord”, “Dag schone wereld” kopten de kranten. Het ging over een studie die aantoont dat het grootschalig gebruik van waterstof de Ozonlaag zou kunnen aantasten en dat de overgang naar een waterstof-economie ter vervanging van de Olie-economie nog eens goed overdacht moet worden. 20 Mei heeft de VPRO-radio in De Ochtenden drie uur lang aandacht besteed aan de komende waterstof-economie en we zullen dat ook de komende tijd nog blijven doen. Dus schrokken wij ook. Kunnen we het allemaal wel vergeten met waterstof als schone energiedrager? Jan Willem Erisman is Unit manager Schoonfossiel bij het Energie Centrum Nederland (ECN) in Petten. Deze unit ontwikkelt voor overheid en bedrijfsleven kennis, concepten en technologie voor het schoner en efficiënter gebruik van fossiele brandstoffen, om de overgang naar een duurzame energievoorziening mogelijk te maken. Hierbij speelt de overstap naar waterstof een belangrijke rol. Erisman geeft commentaar op de nieuwe studie. ----- BUITEN DE WETENSCHAP: Verdwenen Boeing Op 25 mei zagen getuigen op de luchthaven van de Angolese hoofdstad Luanda een blanke man in een Boeing 727 stappen en wegvliegen, zonder toestemming en met onbekende bestemming. Man en toestel zijn sindsdien spoorloos. Al die tijd zijn internationale inlichtingendiensten in rep en roer en met man en macht op zoek naar het vliegtuig. We berichtten hier al eerder over. Inmiddels is het vliegtuig nog steeds niet teruggevonden, maar wel is er iets meer bekend. Arjen van der Ziel, correspondent te Johannesburg, geeft het laatste nieuws.nl