Alles
nl
Einde van de economie Professor Jaap van Duijn voorspelt het einde van de economie als wetenschap. Vernieuwingen in het vakgebied zouden niet langer plaatsvinden. Professor Arnold Heertje ziet juist een gouden toekomst voor de economie weggelegd. De economie is constant in beweging en in de loop der jaren steeds meer een exacte wetenschap geworden, vindt hij. En het einde van deze ontwikkeling is niet in zicht. In Noorderlicht Radio praten Van Duijn, Heertje en andere economen over de wetenschappelijke waarde en de toekomst van de economie. ----- NIEUWSBERICHTEN Atleten-gen Atletische vermogens blijken niet alleen afhankelijk te zijn van het aantal uren dat iemand in de sportschool doorbrengt. Ook de juiste genen helpen een handje bij het neerzetten van goede sportprestaties. Onderzoekers aan het 'Institute of Neuromuscular Research' in Sydney, hebben ontdekt dat top-sprinters vaker in het bezit zijn van een bepaalde versie van het ACTN3-gen. Het gen produceert een eiwit, dat ervoor zorgt dat spieren sneller en krachtiger samentrekken, waardoor sprinters in staat zijn tot een meer explosieve snelheid te komen. Onderzoekers aan het 'Institute of Neuromuscular Research' in Sydney, hebben ontdekt dat top-sprinters vaker in het bezit zijn van een bepaalde versie van het ACTN3-gen. De 'R allel'-versie van het gen produceert een eiwit (alpha-actinin-3), dat ervoor zorgt dat spieren sneller en krachtiger samentrekken, waardoor sprinters in staat zijn tot een meer explosieve snelheid te komen. Bij het onderzoek waren 300 atleten betrokken en 400 ‘normale’ mensen. 95 Procent van de atleten bleek in bezit te zijn van een kopie van het gen, tegenover 72 procent van de niet-atleten. Naast de snelheids-versie van het gen, ontdekten de onderzoekers ook een conditie-versie, het 'X-allel'. ***** Mentale gesteldheid kinderen afhankelijk van geboortedatum Slecht nieuws voor vroege leerlingen. Uit Brits onderzoek blijkt dat de jongste kinderen uit lagere klassen een hoger risico lopen om psychische problemen te ontwikkelen dan hun oudere klasgenootjes. Terwijl de oudere leerlingen een kans van 8,3 procent hebben om gedragsstoornissen zoals hyperactiviteit op te lopen, is dat bij de vroege leerlingen 9,9 procent. Het onderzoek werd gedaan onder meer dan 10.000 Britse schoolkinderen, variërend in leeftijd van 5 tot 15 jaar. Goodman, leider van het onderzoeksteam van King's College in London, vermoedt dat de problemen te wijten zijn aan te hoge verwachtingen aan het adres van de jonge leerlingen. Terwijl ze bijna 12 maanden jonger kunnen zijn dan sommige klasgenootjes, moeten zij aan dezelfde eisen voldoen. Wanneer ze normaal voor hun leeftijd presteren, doen hun prestaties onder voor de rest van de klas en worden ze als moeilijk-lerend bestempeld, wat tot extra stress zou leiden. De onderzoekers denken dat een deel van de problemen kan worden opgelost door meer te letten op de verschillende leeftijden van leerlingen in een klas. Maar ook moeten andere factoren, zoals de thuissituatie van de kinderen, niet uit het oog verloren worden. ***** Overige nieuwsberichten over Darwins hofvijver II, vissenkwik, de missende wonderkogel en gezonde wijn vindt u op de site bij 'Nieuws'.nl