Alles
Het boek Roofstaat beschrijft in 900 bladzijden de vaderlandse geschiedenis, die meer dan duizend jaar beslaan. Het is een duistere terugblik op de Nederlandse veroveringen op de rest van de wereld. ‘Wat iedere Nederlander moet weten’, luidt de ondertitel van het boek. Want dit werk zou wel eens een onmisbaar onderdeel van de canon van Nederland kunnen worden, omdat het uitlegt waar onze welvaart vandaan komt – en hoe wij zijn geworden wie wij zijn. Maar als deze informatie dan zo essentieel is volgens de schrijver van Roofstaat, Ewald Vanvught, waarom vernoemen we dan nog steeds straten, kazernes, oorlogsschepen en scholen naar historische figuren die juist ook voor veel dood en verderf in de wereld hebben gezorgd? Hoe staat het met de positie van deze geschiedenis in het onderwijs? Welke invloed heeft deze kennis, of gebrek daaraan, op ons zelfbeeld, racisme en ongelijkheid in een multiculturele samenleving? Is kennis hierover juist vandaag de dag niet essentieel?nl
Een kind of persoon is hoogbegaafd met een IQ van 130 of hoger, toch presteren hoogbegaafde kinderen vaak ondermaats. Wat soms kan leiden tot vervroegd stoppen met school zonder diploma, ernstige sociale problemen of zelfs depressiviteit. Wat kunnen ouders, leraren en het schoolsysteem hieraan doen? En wat is nou het beste voor een hoogbegaafd kind, wel meedoen in het reguliere onderwijs, een aantal klassen overslaan, of juist een apart opgerichte school voor hoogbegaafden?nl