Alles
nl
Wekelijks interviewprogramma. In deze aflevering een portret van componist Peter Schat (geboren in Utrecht in 1935). In zijn Amsterdamse woning, gekraakt in de provotijd, spreekt Schat met programmamaker Corinne van den Hoeven over: het succes van de provobeweging; de voor hem onverdraaglijke Vietnam-oorlog; de geleidelijke vooruitgang in het beschavingsproces; zijn vader, een gereformeerde bakker die in het verzet zat en een grote verachting voor Hitler had; het boeddhisme, dat Schat erg aanspreekt; de 'Notenkrakeractie' waar Schat in 1969 mede leiding aan gaf; het geluk dat hij heeft zich ook op andere manieren uit te kunnen drukken; zijn heethoofdigheid; de breuk in zijn vriendschap met schrijver Harry Mulisch; de titel van zijn boek 'Het componeren van de hemel'; het componeren, een beroep waarvan hij al vroeg wist dat hij het wilde uitoefenen; het verdienstelijke pianospel van zijn vader; zijn fascinatie voor opera, in Schats ogen de hoogste vorm van kunst; de uitvoering van zijn werk; de muziektheorie rond de 'toonklok' die hij ontwikkelde, een rationeel, mathematisch geheel; de natuur als leermeester van de kunst; zijn bewondering voor de grote klassieken, met name voor Bach. Schat toont in de nok van zijn huis de twaalf glas-in-lood-ramen die hij maakte en die de 'uren' van de toonklok verbeelden. Hij laat op zijn vleugel de drieklanken van de toonklok horen en geeft een toelichting. Het gesprek vervolgt over: zijn homoseksuele gevoelens; zijn vriendin Marina Schapers (?), die in 1981 verongelukte, en hun zoon Bastiaan; zijn recente blinde-darmoperatie en zijn visie op de dood. Afgewisseld met een kort gesprek met dirigent Hans Vonk over: de première van Schats opera 'Houdini' in 1977; de moeilijke uitvoerbaarheid van diens werk; de eigenzinnigheid en onafhankelijkheid van Schat, die vele vijanden maakte; en het feit dat Vonk de enige is die werken van Schat uitvoert. Met een geluidsfragment van de verstoring van een concert door de Actie Notenkraker in het Concertgebouw in 1969.nl