Alles
nl
Wekelijks interviewprogramma. In deze aflevering een portret van componist, theatermaker en beeldend kunstenaar Dick Raaijmakers (geboren in Maastricht in 1930), één van de pioniers van de elektronische muziek in Nederland. In zijn appartement annex studio in Den Haag, vertelt Raaijmakers onder meer over: zijn rechtlijnigheid en onvermogen muzieknoten op te schrijven; zijn geluidsapparatuur, waarmee hij veel van de composities voor zijn cd's heeft opgenomen; het gezin waarin Raaijmakers opgroeide, met een autoritaire vader en een afstandelijke moeder, en de invloed die deze op hem gehad hebben; zijn baan na een conservatoriumstudie als hulpassistent bij het natuurkundig laboratorium van Philips, waar Raaijmakers door een opdracht voor componist Henk Badings in contact kwam met elektronisch componeren; zijn eerste eigen composities, waaronder 'The song of the second moon', zo genoemd n.a.v. de lancering van de eerste Spoetnik; de filmmuziek die hij hierna componeerde; Raaijmakers' samenwerking met het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, waarvoor hij een studio inrichtte waarmee ook uitvoeringen gegeven werden; de nieuwe ontwikkelingen die hieruit voortkwamen; de vraag waarom hij in 1967 stopte met het maken van autonome elektronische muziek en hij zijn bezigheden verlegde naar de "muziektheatraliteit"; het publiek dat Raaijmakers met zijn muziek trekt; de oprichting van Studio STEIN in Amsterdam, waar hij bij betrokken was; zijn voorkeur te werken op snijpunten waar verschillende disciplines elkaar raken; zijn fascinatie voor vallen en zijn recente werk 'De val van Mussolini'; de rode draad in zijn werk, het analytisch bezig zijn; hoe hij te werk gaat, en voortdurend zichzelf observeert. Afgewisseld met muziek van Dick Raaijmakers en een gesprek met Paul Koek, artistiek leider van theatergroep Hollandia, over zijn bijzondere samenwerking met Raaijmakers in het kader van de uitvoering van 'De val van Mussolini' op het Holland Festival, wat hij van Raaijmakers leerde en diens geslotenheid.nl