Alles
nl
Wekelijks interviewprogramma. In deze aflevering een vraaggesprek met beeldend kunstenaar Henk Peeters (geboren in 1925). In de Amsterdamse galerie Van Gelder, waar Peeters een overzichtstentoonstelling van zijn werk heeft, gaat hij in op de koeienhuiden die hij gebruikt en de redenen waarom hij zich een "oppervlakkige kunstenaar" noemt. Nabij het Gelderse dorpje Hall toont Peeters zijn woning aan programmamaker Lejo Siepe, een oud jachthuis. Peeters vertelt over: zijn vader, een communistische sigarenmaker die vanuit Brabant met zijn gezin naar Den Haag verhuisde; zijn zwakke gezondheid als kind; de verzetsactiviteiten in de oorlog, waar hij als student aan de kunstacademie vanzelfsprekend in belandde; de angsten uit de oorlog, die de sensibele Peeters zijn leven lang meedraagt en waarvoor hij regelmatig in therapie is geweest; de zachte materialen die hij gebruikt; het thema in zijn werk, de behoefte aan zachtheid, koestering en afzondering. Peeters leest een passage uit een politiek manifest uit 1961 van de Nul-groep, die hij begin jaren '60 met andere kunstenaars oprichtte. Peeters vertelt over: de beweegredenen achter de Nul-groep; de 'informele kunst' waarop hij zich eind jaren '50 toelegde, een stroming die zich afzette tegen het heersende kunstklimaat rond Cobra; de ideeën van de kunstenaar Duchamp waar Peeters en de anderen op voortborduurden; de redenen waarom hij in 1964 ophield met het maken van kunst; de kunstacademie in Arnhem, waar hij daarna werkzaam was en vernieuwing bracht; de depressies waar Peeters onder lijdt; zijn andere bezigheden in de jaren dat hij geen kunst maakte; de overige leden van de Nul-groep, Armando (H.D. van Dodeweerd), Jan Schoonhoven en Jan Hendrikse, en wat hen destijds bond; het ongenoegen dat hij voortdurend heeft over zijn werk. Afgewisseld met een kort gesprek met kunstcritica Betty van Garrel, die Peeters karakteriseert als een beminnelijk man vol humor en ironie, "... de lyricus van wat ooit de Nul-groep was".nl