Alles
Langlopende serie (jaren 90/00) over de ruimtelijke ordening in Nederland bezien vanuit de burgers.nl
TXT1: 15 miljoen ton aan goederen wordt er per jaar over de rivier de Waal getransporteerd. Per dag varen er 500 schepen onder de brug bij Zaltbommel door. Geen wonder dat het Bunkerschip aan de Waalkade dag en nacht geopend is. De marifoon spreekt alle talen. En wanneer de binnenvaartschipper nadert wordt de bestelde waar per parlevinker aangereikt. TXT2: De bouw van de Tuibrug over de Waal is door veel bewoners van Zaltbommel op de voet gevolgd. Voor het Nieuwsblad De Toren was zelfs een speciale verslaggever regelmatig boven het water, tussen de RD-Coördinaten X=146/147 en Y=426/427, aanwezig: Kees Metz. TXT3: Al of geen file, richting zuid of richting noord, op de A2... voor Luuc van Boort, wijnhandelaar in de Waterstraat maakt het allemaal niets uit. Hij heeft een verzameling flesjes Port waar mensen speciaal voor omrijden en graag voor in de rij staan. TXT4: Het nieuwe uitzicht over de Waal is vooral te danken aan ingenieur Kuilboer van Rijkswaterstaat. Vanaf 18 januari wordt de brug officiëel opengesteld voor autoverkeer, maar je kunt er nu al op lopen. OPNAME: WOENSDAG 13 DECEMBER UITZENDING: 9 JANUARI AFSPRAAK 1 11.00 uur Kuilboer, Rijkswaterstaat, bouwkeet overkant Waal. Steek de brug over en neem daarna afslag Waardenburg, ga over het stukje vers asfalt en volg het bordje informatiecentrum. Je treft drie keten. Ga de middelste keet binnen en vraag naar meneer Kuilboer van Rijkswaterstaat. Hij komt uit een vergadering in Tilburg dus misschien is hij iets later. Kuilboer is de ontwerper van de zogeheten Tuibrug die Zaltbommel uit de file top 10 moet gaan halen. Toen de oude brug in 1933 werd opgeleverd gingen er 90.000 voertuigen per jaar overheen. Nu wringen zich per etmaal evenveel voertuigen doorheen. Maar het einde van het fileleed is in zicht met de komst van de drie keer zo brede Tuibrug. Dan moeten er 82.000 auto's per etmaal over de brug heen komen. Met de vreugde is het volgens de prognoses in 2015 wel gedaan want dan wordt de brug te krap. Kuilboer is sinds het begin van de jaren negentig verantwoordelijk voor het ontwerp van de Tuibrug. De Tuibrug bestaat uit vier reuzepylonen, op fundamenten dicht tegen de oevers van de drukbevaren Waal neergezet en dragen het meer dan vierhonderd meter lange wegdek, dat in balans aan 120 stalen tuidraden hangt. Het wegdeel dat over de rivier hangt, wordt in evenwicht gehouden door het wegdeel dat aan de andere kant van de pylonen hangt. Twee extreem zware pijlers aan beide uiteinden van de tuibrug fungeren als extra contragewicht. De eerste echte Tuibrug is eind jaren tachtig in gebruik genomen bij Heusden over de Bergse Maas. AFSPRAAK 2 12.00 uur C.W. Metz Molenwaal 15a. Zeventigjarige 'bridgewatcher' die zowel de bouw van de eerste als van de tweede brug heeft gevolgd. Hij is ingenieur maar na zijn studie in de zaak van zijn ouders terecht gekomen. Hij had het liefste bruggen gebouwd maar dat is er nooit van gekomen. Daarom heeft hij alles verzameld over de eerste brug (foto's, artikelen etc.) en schrijft hij stukjes over de brug in het regionale blad. Hij is nu heel druk met een boek, over natuurlijk de brug. AFSPRAAK 3 13.00 uur Parlevinker, Waalkade 40. (Van Dongen) leverancier van scheepsbenodigdheden aan voorbij komende schepen, die hun bestellingen doen per marifoon. Als het schip Zaltbommel nadert wordt met een klein bootje olie etc aan boord gebracht en incidenteel ook een kilo aardappelen of een pak melk. (dan wordt er even gefaxt naar de plaatselijke supermarkt die dan het voedselpakket komt leveren.) Op de Parlevinker wonen drie gezinnen die allemaal werkzaam zijn als kruidenier te water. Het hoofdkantoor van de firma Slurink Zwaans zit in Dordrecht. Er zijn meerdere filialen ook in Rotterdam, Zeeland, Dordrecht etc. (het is wel van Shell, een bezorgde heer Metz van afspraak 2 vraagt zich af of de VPRO daar wel kan verschijnen) AFSPRAAK 4 14.30©15.00 uur Luuc van Boort, Waterstraat 46. Als variant op het restaurant dat na een Volkskrantkritiek overspoeld werd door mensen die wel eens aan de dijk wilden dineren (dat restaurant is inmiddels van eigenaar veranderd) heb ik een wijnhandelaar in de aanbieding die onlangs met zijn wel zeer speciale collectie port in de Telegraaf heeft gestaan en nu ook door Nederlanders uit alle windhoeken wordt bezocht. Luuc van Boort is de derde generatie Boort in de wijnhandel en woont in een pand uit de 15e eeuw. Al vanaf 1787 wordt hier alcohol verkocht. Het huis kijkt vanaf de voorkant uit op oud Zaltbommel. Aan de achterkant heeft het huis een groot terras met uitzicht op de brug. nl