Alles
Langlopende serie (jaren 90/00) over de ruimtelijke ordening in Nederland bezien vanuit de burgers.nl
Tussen 10 en `11 TXT1 Ongeveer tien jaar geleden was het voor mensen die de Vierde Nota lazen, over de inrichting van ons land, en kort daarop ook nog de Vierde Nota Extra, -die een nieuw nederlands woord veroorzaakte: Vinex-wijk- onvoorstelbaar wat we dan te zien zouden krijgen. Ondertussen weten we dat! Overal in de buurt van de grote steden splijt de aarde open en verrijzen er nieuwe voor- en bijsteden. Polders veranderen in kindvriendelijke wijken. En elke ochtend komen er uit deze nieuwe nederzettingen, grote drommen mensen op weg naar school, kantoor, fabriek en handelscentrum. Ook vanochtend hoorden we weer hoeveel kilometer file er dan is! Daar waar de A4 en de A12 elkaar ontmoeten, krioelt het Prins Clausplein, dat het een lieve lust is. En als je dan daarboven rustig op je beurt om te ritsen wacht, kun je als autoreiziger dromen van leuke treintjes en trammetjes waarin je je krantje zou kunnen lezen. En zie, daarbeneden worden nog meer huizen gebouwd…. Marjoke Roorda wint daar in het Castellum in Leidschendam inlichtingen in bij Margreet Kokshoorn van het Ontwikkelings Bedrijf Leidscheveen. Gaat het daar goed? Dat is geen nieuwbouwwijk meer, dat is potverdorie een hele stad! JAZ : Uitzendblokje A 13.39 Aansluitend TXT2: Al die nieuwbouw moet dus bereikbaar zijn, en het slimste zou een moderne metro-achtige trein zijn. Maar dan moet de boel wel op de schop, want een tram kan niet op treinrails rijden, en andersom is nog moeilijker! En wat dat allemaal wel niet moet kosten, het gaat hier over miljarden guldens, en zelfs als we het in Euro's gaan zeggen, kost het nog altijd bijna de helft! En de staat der Nederlanden heeft zonet de Spoorwegen geprivatiseerd en en en ….. Wie weet de oplossing? En waar halen we het geld vandaan? Het Stadsgewest Haaglanden, De stadsregio Rotterdam, De Provincie Zuid Holland hebben zich samen met Rijkswaterstaat over het verkeersinfarkt van de drukke route tussen Prins Clausplein en Kleinpolderplein gebogen. Daaruit is de Stuurgroep Randstad Rail ontstaan met een plan en om dit plan uit te voeren worden nu door een professionele jointventure van Twijnstra&Gudde, Holland Rail Consult en beleidsmarketeers Awareness voorbereidingen getroffen. Dit klinkt allemaal razend ingewikkeld en daarom nemen we u mee naar beneden, naar de polder. Daar langs het hofpleinlijntje staat Marjoke Roorda nu met project-manager Mári van Leur. Marjo beperk je alsjeblieft tot de grote lijn, probeer dit duidelijk te houden. JAZ: Uitzendblokje B 17.16 (eindigt met treingeraas) Tussen 11 en 12 TXT3 We gaan nog even terug naar het gebouw Castellum, daarvandaan wordt de nieuwbouw vam Leidscheveen geleid. Er is speciaal straatmeubilair voor de Vinex-wijk ontworpen. Marjoke Roorda gaat test zitten. JAZ: Uitzendblokje C 5.11 Tussen 12 en 1 TXT4 We hoorden in het vorig uur een van de grote zorgen van Maurits Klaren, supervisor van de Leidscheveense nieuwbouw: de bereikbaarheid van de kersverse polderstedelingen. Gaan er ook dingen goed? En wat bijvoorbeeld? Nog één keer Marjoke… JAZ: Uitzendblokje D 3.45nl