Alles
Duurzaamheid lijkt een hype geworden. De bladen staan er vol mee en de schappen met biologisch voedsel breiden uit. Mensen zijn zich er van bewust dat we zorgvuldiger met de natuur om moeten gaan. Geen wonder dat het bedrijfsleven op deze ontwikkelingen reageert. Alleen de politiek lijkt zich nog niet in alle gevallen bewust van het feit dat er gehandeld moet worden: in Kopenhagen liepen de onderhandelingen over een klimaatakkoord vast, en de Nederlandse politici zijn liever zuinig dan duurzaam. Toch heeft de duurzame ontwikkeling ingezet en lijken het de consumenten en het bedrijfsleven te zijn die deze ontwikkeling gaande houden. In De duurzame weg zien we portretten van enkele bedrijven die radicaal voor duurzaamheid hebben gekozen: Bierbrouwer Gulpener Bier, koeriersbedrijf Valid Express en koffiebranderij Peeze. Duurzaamheid is niet alleen goed voor het milieu, maar het bevordert ook de lokale en sociale omstandigheden. Econoom Sander Tideman schetst de context waarin een duurzame weg kan worden bewandeld. Wanneer we het bewustzijn van de mensen weten te vergroten, is het zonder meer duidelijk dat we met zijn allen een duurzame weg kiezen. De zorg om de planeet is in het bewustzijn van de mens aangeland. Nu is het zaak deze te koesteren zodat het in staat zal zijn om de grote samenhang van mens en natuur in balans te houden. Portretten van bedrijven die radicaal voor duurzaamheid hebben gekozen: Bierbrouwer Gulpener Bier met een duurzame hoptuin, koeriersbedrijf Valid Express en koffiebranderij Peeze. Duurzaamheid is niet alleen goed voor het milieu, maar het bevordert ook de lokale en sociale omstandigheden.nl