Bij de NPO zijn er in het nieuwe tv-seizoen meer dan 100 nieuwe tv-programma’s te bewonderen. NPO 1 lanceert iedere maand twee nieuwe programma’s. Er is meer kunst en cultuur op NPO 2. En NPO 3 wordt nog meer een zender voor jonge mensen. 'We zullen nog meer mensen weten te boeien', zegt Frans Klein, directeur Televisie.

Volgens Klein is het noodzakelijk om te blijven prikkelen. ‘We zullen daar zijn waar ons publiek is’. Vernieuwen is volgens hem essentieel om een breed publiek te binden. De programma’s met een sterk publiek signatuur vertellen het verhaal van Nederland.

NPO 1 is de plek  waarin nieuws, actualiteiten en nationale evenementen centraal staat. Er komen nieuwe titels met bekende gezichten als Jeroen Pauw en Eva Jinek. En 70 camera’s vertellen het verhaal van onze gezondheidszorg in ‘Zij houden Nederland in leven’.

NPO 2 is de journalistieke zender die verdieping achter het nieuws brengt. Een programma als ‘Dood voor beginners’ dwingt tot nadenken. Naast onderzoeksjournalistiek en documentaires, krijgen  kunst en cultuur meer ruimte op NPO 2.

NPO 3 wordt meer de zender voor mensen tussen 20 en 34 jaar. Er komen ook snellere aanpassingen om synchroon te zijn met het ritme van de doelgroep.

'Vernieuwing kan alleen als je stopt met sommige programma’s', zegt Klein. Vanwege de bezuinigingen is er gesneden in amusement en sport. Toch is het volgens hem gelukt een scherpe en vernieuwende programmering neer te zetten die 'ook goed aansluit op een online en interactieve programmering'.

Meer over de nieuwe programma's in het komend tv-seizoen? klik op de logo's.