De vijftiende editie van de Top 2000 bereikte in december 10,8 miljoen Nederlanders van 10 jaar en ouder via radio, televisie en online/mobiel.



In totaal werd 74% van de Nederlandse bevolking van 10 jaar en ouder bereikt. Dat is 200.000 meer dan in 2012. De Top 2000 kreeg van het Nederlandse volk het waarderingscijfer 7,7. De bevolkingsgroep 35-54 jaar waardeerde het evenement zelfs met een 8,0.

Veel bezoekers
De website van radio 2 kreeg in de Top 2000 december maand het hoogste bezoekersaantal ooit: ruim 2 miljoen unieke browsers. Dit blijkt uit onderzoek dat is uitgevoerd door bureau RadioCall in opdracht van Radio 2, uit kijkcijfers van stichting SKO en uit internetcijfers van comScore DAx.

Verbindt generaties
Kees Toering, zendermanager Radio 2: ‘Het is fantastisch dat we met deze muziekweek zoveel Nederlanders hebben geboeid. De muziek uit de Top 2000 verbindt generaties, want het bereik bij jongeren en ouderen is ongeveer even hoog en 57% van de mensen vindt dat de Top 2000 de samenleving verbindt. Dit jaar werden ruim 3,3 miljoen stemmen uitgebracht op de songs voor de Top 2000, maar nog nooit eerder stemden zoveel jongeren tussen de 15 en 25 jaar. De Top 2000 leeft duidelijk bij alle generaties.’