Vanaf 19 augustus wordt op radio, televisie en online één gezamenlijk NPO-merk gebruikt, dat staat voor alle platformen van de Nederlandse Publieke Omroep. De namen van de televisienetten Nederland 1, Nederland 2, Nederland 3, Zapp en Zappelin veranderen vanaf die datum in NPO 1, NPO 2, NPO 3, NPO Zapp en NPO Zappelin. Dat geldt ook voor de radiozenders, die net als televisienetten de toevoeging NPO krijgen: NPO Radio 1, NPO Radio 2, NPO 3FM, NPO Radio 4, NPO Radio 5, NPO Radio 6.

Het medialandschap en het mediagedrag verandert. De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) speelt hier op in. Het is belangrijk dat het publiek de programma's van de Nederlandse Publieke Omroep goed kan blijven vinden en herkennen. Op radio en televisie, maar ook steeds vaker op tablet, smartphone en computer. 

Dit is niet nieuw. Vorig jaar werden de gezamenlijke internetportal npo.nl en de NPO apps voor tablets, smartphones en smart-tv gelanceerd. De acht digitale themakanalen (zoals NPO Doc, NPO Politiek, NPO Nieuws) zijn eerder dit jaar gewijzigd van naam. Uitzending Gemist is per 1 juli verhuisd naar npo.nl en NPO Plus (het betaalde on-demand-platform van de publieke omroep binnen NLziet) is onlangs geïntroduceerd. 

Volgens Shula Rijxman, bestuurder van de NPO, is dit een logische vervolgstap: ‘we geven de Nederlandse Publieke Omroep hiermee een duidelijk en herkenbaar gezicht dat je overal terug ziet. Het grootste risico is dat ons aanbod te versnipperd raakt. In al dat mediageweld willen we goed te vinden zijn.’

De individuele omroepen blijven zichtbaar met hun eigen logo’s als afzenders van de programma’s. ‘De diversiteit aan veelkleurige programma's die we als publieke omroepen maken, is het waard om gezien en beluisterd te worden. Door deze duidelijk herkenbaar te maken als programma's van de Nederlandse Publieke Omroep, wordt het voor de kijker en luisteraar overzichtelijker,’ aldus EO-directeur Arjan Lock.